polaris motorer

Simon_88

Aktiv medlem
12 okt 2004
68
0
6
Jag undrar om polaris lite äldre 600 motorer 92-96 går sönder så ofta som jag har hört och jag undrar också om det är att rekomendera en med insprutning.

RWR

Medlem
1 aug 2004
42
0
1
Sundsvall
600

Om du menar xlt motorn så var ju inte det 600 från början utan 580, Jag hadde en XLT med 600 en 1996 som jag sålde i sommras den hadde gått över 1000mil och jag hadde inga större problem med den förutom div. service delar men det är nog gastummen som styr hållbarheten väldigt mycket!:D

konan

Välkänd medlem
16 sept 2004
1.294
0
16
I Boden där solen alltid ler
motorer

Det e väl som RWR säger hur du kör påverkar givetvis hur bra en motor överlever.
fullgas över en sjö me tvärsläpp till tomg varv tex e ju inte att rekommendera.
Det mår ingen motor bra av.

insprutet på RXL har ju vart ett hat objekt med plötsliga driftstopp specielt vid -5 + 5 graderc
vilket i regel beror på fukt/oxider=glapp i motor kontakterna

Sedan har batteriet spökat en del ,kan i bland bero på att det e dålig kontakt i ladd krets

Ser man till å hålla anslutningarna fräscha så brukar det lira rätt bra det e min erfarenhet av RXL:)

PolePosition

Välkänd medlem
31 dec 1999
1.055
0
36
37
Umeå
Faktum är att den "nya" 600:an som satt i XLT:n och i XCR:n men då med andra gasare och vassare porttider har fått klagomål. Min kusin var en tid nöjd ägare av en XCR 600:a -96 som gick hårt och utan bekymmer medan en bekant skotermek hävdar att den motorn är en av skotervärldens mest skärningsbenägna.

Så jag kan tyvärr inte hjälpa dig med något riktigt svar mer än att dessa motorer (dock inte 580:n) inte har något topprykte. De torde dock inte hålla bättre eller sämre än någon annan motor vid rätt skötsel.