Polaris pro rmk 2015 konstigt fel

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Köpte skotern förra vintern. Redan på första svängen i riktigt mycket snö märkte jag att den ville dö och gick allmänt dåligt när jag fick mycket snö över huven. (Trodde de var för att insuget blev tätt och tänkte inte så mycket mer på det.) Några veckor senare när jag skulle ut och köra igen så starta den till och dog, sen va den stendöd. Provade att stänga av handtagsvärmaren och då starta den och gick bra. Nu i år när jag skulle ut på premiärturen så hände det 2 gånger att den dog till en snabbis och motorlampan blinkade till, men den gick bra för övrigt. Sen nu när det kom en dump med puder och jag skulle ut och köra så bååade den bara ihop och dog så fort jag for ut i lössnön. Och nu går den inte ens bra på leden längre. När jag började riva skotern upptäckte jag en del fukt i luftburken, har tagit isär allt och låtit det torka men felet kommer tillbaka när jag kört skotern en stund. (nu går alltså bra när den är kall men problemen börjar när den blir varm) finns det något logiskt samband mellan felen och var bör jag börja felsöka?

Elfel? Snöskurit?

Ber om ursäkt för att långt och rörigt inlägg. Tack på förhand!
 
Reactions: Max Li

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Som första test kolla att inte avluftningen från soppa tank är öppen. De är bara stoppa dit käften mot påfyllningshålet och blåsa och lyssna om de pyser någonstanns. Pyser det bär det ok men är de tyst så får du ta loss tanken och fixa så den luftar.
De låter även som statorn lägger av då den blir varm och de kan bero på att de varit är kortis i värmehandtagen iså fall.
Även soppapumpen och bränsletrycsregulatorn är misstänkt. Sätt dit T koppkling på slangen till fuelrailen och mät trycket under körning och speciellt vad den visar då den lägger av. Som mätare kan du anväda vanlig däckpåfyllnings manometer eller vadsom huvudsak mätaren klarar 4 bar. De ska va 3,9- 4 bar från tomg till full gas med belastning.
Kondensatorn är också misstänkt.
Och även tps givaren kan va glapp och de dessa symtomg.
Ja de är drygt med så många felkällor de vore bäst om den la av helt så man lättare hittar felet.
Dra loss kontakten från handtagsvärm,arna så du inte grillar voltregulator och stator.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Som första test kolla att inte avluftningen från soppa tank är öppen. De är bara stoppa dit käften mot påfyllningshålet och blåsa och lyssna om de pyser någonstanns. Pyser det bär det ok men är de tyst så får du ta loss tanken och fixa så den luftar.
De låter även som statorn lägger av då den blir varm och de kan bero på att de varit är kortis i värmehandtagen iså fall.
Även soppapumpen och bränsletrycsregulatorn är misstänkt. Sätt dit T koppkling på slangen till fuelrailen och mät trycket under körning och speciellt vad den visar då den lägger av. Som mätare kan du anväda vanlig däckpåfyllnings manometer eller vadsom huvudsak mätaren klarar 4 bar. De ska va 3,9- 4 bar från tomg till full gas med belastning.
Kondensatorn är också misstänkt.
Och även tps givaren kan va glapp och de dessa symtomg.
Ja de är drygt med så många felkällor de vore bäst om den la av helt så man lättare hittar felet.
Dra loss kontakten från handtagsvärm,arna så du inte grillar voltregulator och stator.

Tack för bra svar, precis vad jag behövde! Har lite att prova nu. Återkommer om felet är funnit.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Ska tillägga att när jag köpte skotern var styret rejält krokigt så jag köpte nytt styre och handtagsvärmare. Så det är nog rätt troligt att det varit kortis i dom gamla handtagen. Finns det något smidigt sätt att prova om statorn är trasig på?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Här har du en länk till bästa piratstatorn som finns och de uppger alla mätvarden längre ner på sidan.Klicka på spec längre ner på statorns sida så ser du vilka kablar och värden de ska va på statorn. Picupp för fram och back följer med den statorn så mät även dem för även pickuppen för fram drivning kan ge upp varm.
Problemet är bara att din funkar kall och då lär värdena visa rätt när du mäter. Och även om en stator eller pickupp är totalt väck kan de visa rätt ohm värde.De blir något säkrare mätning om man har statorn lös och värmer den med hårtork samtidigt som man knackar på den för att simulera vibrationer.
Om du ska köpa en stator så har nog skroten white powder en för de passar från en hel drös av årsmodeller.
Men bränslepumpen är de vanligaste felet när man får motorstörning och de syns direkt om du mäter bränsletrycket under färd.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Här har du en länk till bästa piratstatorn som finns och de uppger alla mätvarden längre ner på sidan.Klicka på spec längre ner på statorns sida så ser du vilka kablar och värden de ska va på statorn. Picupp för fram och back följer med den statorn så mät även dem för även pickuppen för fram drivning kan ge upp varm.
Problemet är bara att din funkar kall och då lär värdena visa rätt när du mäter. Och även om en stator eller pickupp är totalt väck kan de visa rätt ohm värde.De blir något säkrare mätning om man har statorn lös och värmer den med hårtork samtidigt som man knackar på den för att simulera vibrationer.
Om du ska köpa en stator så har nog skroten white powder en för de passar från en hel drös av årsmodeller.
Men bränslepumpen är de vanligaste felet när man får motorstörning och de syns direkt om du mäter bränsletrycket under färd.

Kan man läsa av stiften om det är bränslepumpen eller statorn som strular? Tänker mig att om det är pumpen borde den gå snålt men det samma kanske gäller om statorn strular?

Hade fin färg på stiftet på mag sidan men men på variator sidan var det vitt på elektroder. Satte dit helt nya stift och körde ca 15min och då hade jag knappt någon färg på stiften men det på variator sidan var vitt på elektroden igen. Bild på "nya" stiftet. 30582
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Oj de såg inte bra ut du måste byta spridare på den cylindern eller lämna in för tvättning och flödestest. Då lämnar man in båda spridarna såklart. Bränslefiltret måste även bytas såklart.
När du bytt eller flödestestat spridatrna så måste du kolla bränsletrycket för de kan va för lågt.
Spridare lämnar mqan in till biltrimfirmor typ Bäcks eller motornord i Sundsvall mf firmor över hela sverige.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Oj de såg inte bra ut du måste byta spridare på den cylindern eller lämna in för tvättning och flödestest. Då lämnar man in båda spridarna såklart. Bränslefiltret måste även bytas såklart.
När du bytt eller flödestestat spridatrna så måste du kolla bränsletrycket för de kan va för lågt.
Spridare lämnar mqan in till biltrimfirmor typ Bäcks eller motornord i Sundsvall mf firmor över hela sverige.

Tack för bra svar än en gång! Ska ta skotern till ett trevligare garage i helgen och ta lös allt.

Är det vanligt att spridarna strular på dom här skotrarna? Den har gått runt 500mil så det är ju inte någon långmilare direkt.
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Tack för bra svar än en gång! Ska ta skotern till ett trevligare garage i helgen och ta lös allt.

Är det vanligt att spridarna strular på dom här skotrarna? Den har gått runt 500mil så det är ju inte någon långmilare direkt.
skulle vilja påstå 500 mil på en skoter är jämförbart som 15-18 tusen mil på e bil, dvs de större problemen/underhållen krävs. det är min personliga erfarenhet iof
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Tack för bra svar än en gång! Ska ta skotern till ett trevligare garage i helgen och ta lös allt.

Är det vanligt att spridarna strular på dom här skotrarna? Den har gått runt 500mil så det är ju inte någon långmilare direkt.
Som sagt 500 mil är mycvket speciellt på en lössnömaskin, gå hellre efter timmarna. '
Hur många timmar har den gått?
Ta kompprov för vid 500 mil och säkert över 200 timmar kan komptrycket va neråt 8 bar och då är de hög tid att byta kolvar så inte ringlandet spricker. De är övre kolvringen som nöter upp kolvringsspåret enormt just vid utblås de gäller även nyare ho 800an. Vid 208 timmar hade min endast 8 bar och glappet vid övre ring vid utrblås va så glappt att jag fick i n 0,30 bladmått med ringen helt intryck i spåret. De är noll glapp med nya kolvar och ca 9,3-9,4 bar komptrytck efter inkörning av kolvar a 15-20 timmar om cylindrarna är i bra skick.
Spridarna är inte sämre än andra maskiners spridare men just tvåtakt sliter hårt på spridarna för de får baktryck från vevhuset som de inte tycks gilla. På en bil håller ju spridarna 30000+ mil men baktrycket på tvåtaktare sopar förmodligen in oljeslem och ev sot samt remdamm så de kan gå väck fort. Vibrationerna är säkert slitsamt för spridarna också. I 7 fall av 10 när en cylinder/kolv skär eller smälter ner är de spridaren som gett för lite sås.
Man byter då spridaren för den cylinder som skar och tvättar dem som minst helst lämnar man in den på kontroll. På firmor som har spridarflödes testbänk så kopplar de in ström och tryck så de ser att spridaren inte hackar eller sprutar dåligt. Jag byter alltid ut en spridare där cylinder skurit till någ beg som även tvättas båda vägarna jag tvättar och testar i regel det själv. De finns bra filmer på tuben där de tvättar spridare båda vägarna och kollar spridarbilder. Men de är inte lika säkert som att lämna in dem till firma som har testbänk. Priserna på kontroll av t vå spridare är allt från 300kr till 500kr ber på firma.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Som sagt 500 mil är mycvket speciellt på en lössnömaskin, gå hellre efter timmarna. '
Hur många timmar har den gått?
Ta kompprov för vid 500 mil och säkert över 200 timmar kan komptrycket va neråt 8 bar och då är de hög tid att byta kolvar så inte ringlandet spricker. De är övre kolvringen som nöter upp kolvringsspåret enormt just vid utblås de gäller även nyare ho 800an. Vid 208 timmar hade min endast 8 bar och glappet vid övre ring vid utrblås va så glappt att jag fick i n 0,30 bladmått med ringen helt intryck i spåret. De är noll glapp med nya kolvar och ca 9,3-9,4 bar komptrytck efter inkörning av kolvar a 15-20 timmar om cylindrarna är i bra skick.
Spridarna är inte sämre än andra maskiners spridare men just tvåtakt sliter hårt på spridarna för de får baktryck från vevhuset som de inte tycks gilla. På en bil håller ju spridarna 30000+ mil men baktrycket på tvåtaktare sopar förmodligen in oljeslem och ev sot samt remdamm så de kan gå väck fort. Vibrationerna är säkert slitsamt för spridarna också. I 7 fall av 10 när en cylinder/kolv skär eller smälter ner är de spridaren som gett för lite sås.
Man byter då spridaren för den cylinder som skar och tvättar dem som minst helst lämnar man in den på kontroll. På firmor som har spridarflödes testbänk så kopplar de in ström och tryck så de ser att spridaren inte hackar eller sprutar dåligt. Jag byter alltid ut en spridare där cylinder skurit till någ beg som även tvättas båda vägarna jag tvättar och testar i regel det själv. De finns bra filmer på tuben där de tvättar spridare båda vägarna och kollar spridarbilder. Men de är inte lika säkert som att lämna in dem till firma som har testbänk. Priserna på kontroll av t vå spridare är allt från 300kr till 500kr ber på firma.
Kolvarna är bytt runt 400mil och då med sånt där fixkit. Men jag ska göra ett komptest imorgon och se vad de ligger på för säkerhets skull. Har sett att vissa haft problem med kvaliteten på kolvarna till visa fixkit.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Kolvarna är bytt runt 400mil och då med sånt där fixkit. Men jag ska göra ett komptest imorgon och se vad de ligger på för säkerhets skull. Har sett att vissa haft problem med kvaliteten på kolvarna till visa fixkit.
Glöm inte hålla full gas och dra 10 hårda drag på varje cylinder med stiftet urskruvat på bägge cylindrarna.
Kall motor ej minusgrader.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Glöm inte hålla full gas och dra 10 hårda drag på varje cylinder med stiftet urskruvat på bägge cylindrarna.
Kall motor ej minusgrader.

Nu har jag bytt spridarna för de var de enda jag han få hem innan helgen. Skotern startade och gick på en cylinder. (Den på pto sidan) innan gick den bara på mag sidan. Och nu startar den inte alls. Är det bräsnlepumpen som felar då eller har jag haft otur och fått dåliga spridare?
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Nu har jag löst felet. Det var först spridaren på pto sidan som var dålig. Fick tag på spridare komplett med fuelrailen som jag monterade men då gick den inte på mag sidan. Det visade sig att solenoiden var helt väck på en av dom jag köpte. Bytte ut den mot den som funkade innan. Och nu går den som den ska.

Ska prova ordentligt under veckan här och se om den fortsatt funkar som den ska.

Får tacka för hjälpen att lista ut vad som kunde vara fel.

Ett litet tips till dom som funderar om spridaren funkar och läser den här tråden är att man kan ta ett 12v batteri och 2 kablar och sätta på stiften på spridaren så hör man ett tydligt klick om den funkar.(dock så får man inte veta hur den sprider)
 
Reactions: Boost III

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.720
834
113
Kramfors
Ang 12v så spridaren så tillsätter man tryck från en spryflaska med bräckeln /förgasarrenörnin eller luftmassemätar spray så ser man spridarbilden- De är så man rengör dem man trycker in förgararrenmgörngs först bakvägen med 12v samtidigt som man duttar med ström. Man kör dem så bakvägen och rätt väg så många ggr man har tålamod med.
 

Mrvadduvill

Medlem
22 jan 2024
9
2
3
27
Örnsköldsvik
Ang 12v så spridaren så tillsätter man tryck från en spryflaska med bräckeln /förgasarrenörnin eller luftmassemätar spray så ser man spridarbilden- De är så man rengör dem man trycker in förgararrenmgörngs först bakvägen med 12v samtidigt som man duttar med ström. Man kör dem så bakvägen och rätt väg så många ggr man har tålamod med.
Ska testa det med den spridaren som gav för lite soppa nästa gång jag är i garaget. Kan bli intressant att se hur dåligt den sprider och om det kanske går att rädda den.