Polaris Pro X 440-03

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Har hittat en Polaris Pro X 440-03 som jag är bra sugen på.
Användingsområdet är ren lekåkning, dvs puder, hopp och bus.

Finns det några speciella saker man bör tänka på med dessa skotrar?
För-och nackdelar?

Är detta ett lämpligt val för min typ av åkning?
Vill ej ha någon predikan ang 440, då jag vet precis vad detta är för maskiner och vilen service dom behöver.
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
ööö du måste byta kolvar !!:bootyshake: köp en kartong på en gång!


nä då skämt åsido, har du hittat nåt mer?
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
hehe din gris! :beer:

Nja, det är ju den där som jag kollade på förrut som är intressant. Men så har jag hittat en Lynx Racing 440 -04a också som verkar riktigt sjysst.. Men jag vet inte om det är lite för "gammal" körställning på en sån?!
 

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
hehe din gris! :beer:

Nja, det är ju den där som jag kollade på förrut som är intressant. Men så har jag hittat en Lynx Racing 440 -04a också som verkar riktigt sjysst.. Men jag vet inte om det är lite för "gammal" körställning på en sån?!
Det är sittande (gammal) körställning på båda maskinerna... Polaris fick inte Stående förns ProXR. Pro X är som en uppdaterad EdgeX endast..
 

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Satsa hellre på en Pro XR440 04a MYCKET mer maskin till i princip samma pris!

Quote från polaris crosstall: Pro XR440n är en helt ny maskin i jämnförelsen med 03an men ändå exakt likadan.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
ProX 440 -03 är identisk med ProXR 800 -04 körställningsmässigt, det är alltså samma dyna som -04 ProXR440 men styrstången dragen annars/längre bak. Enda nackdelen med -04 440 jämfört med -03 är att det inte finns nån stor bensintank som kan bultas på direkt utan större ombyggnationer, på -03:an passar vilken Edgetank som helst med bara en aning mixter.

-04:an är bättre på allt förutom avverkning av skog då den är mycket lättare men samtidigt lite klenare, men du kommer som sagt lära dej exakt hur långt man kommer på 20 liter soppa på en -04:a =)
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Då var det som jag trodde angående körställning osv. Skönt, då kan jag släppa XR tankarna, och gå på den klart billigare och mer lättfunna Pro X.

Tror en Pro X440 är tillräckligt stark och snabb för mig faktiskt :D
Nåt speciellt man bör tänka på när man kollar?
Sitter en 38as matta på den, får man på en 44a utan modifikation?

/Kristian
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Kolla det vanliga. Leta efter sprickor lite här och där.

Sedan brukar de tycka om att äta upp drivaxellagret.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Hade en sån i över tre vintrar, remmen som satt på när jag köpte den var lika fin när jag sålde den. Stiften behövdes aldrig bytas någon gång. Igentligen var det ingenting som behövde bytas på tre år, bara att gasa förutom en sak som inte var skoterns fel :) Så jag tycker den var kanon bra. En sak var det, att tidigare ägare hade plockat bort oljepumpen. Gör INTE det. Om du inte bara ska köra skotercross o fyller för hand mellan heaten. Du kan blanda oljan i tanken men du måste ha pumpen kvar. Lås den bara i lågt läge och låt den smörja ramlarena annars nyper dom. Ett lager böt jag tre gånger innan jag tröttnade och köpte en pump till min, efter det gick den bara.
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.527
409
83
Malå/Adak
Det är endast ProX440 -03 som har den korta högre dynan. -02 och äldre 440 har en vanlig gammeldags låg liknande den på ProX 600-800 -03

Gå föresten inte på svammel om att den inte är tävlad. Dom tidiga årsmodellerna av ProX 440 och -02 ProX600, då dom endast fanns som tävlingsmaskiner, så togs det endast in ett ytterst fåtal maskiner, -02 togs det t.ex in 5st ProX440, så inte ens nära alla av dom som tävlade fick tag i maskiner.... alltså alla ProX, (och f.ö också alla Edge -99 till 00), är tävlade. Kanske möjligen eventuellt att det kan finnas nån enstaka maskin som inte gått tävling då tilltänkt förare skadat sej eller nåt men det är ytterst otroligt.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Jo, har sett att det är 03an som har den korta, höga dynan.
Just därför är inte 02an aktuell.

Den jag har kollat på sägs vara "otävlad", men sånt får man alltid ta med en nypa salt.
Men den ser otroligt fräsch ut, så den har nog inte levt det hårdaste 440-livet.
Hur är det med 03an och vårat konsumentbränsle då, fungerar det utan problem?
Ska det vara bytt till "98toppar" på denna modell, för att det ska gå?

Åker man på 95 med dessa maskiner eller är minst 98 ett krav?
Sista frågan är oljeblandning, är det separat oljetank osv eller är det blanda i tanken som gäller?

/Kristian
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
På min kärra är det blanda i tanken som gäller.

Har dock inte kollat om pumpen sitter kvar.
Men den gick hela förra vintern utan något motorrelaterat problem, så det verkar ju fungera.

Vad för typ av fett är det man ska smörja lagret på vevaxeln vid variatorn med för fett.
Har krämat i vanligt grafitfett jag.

Angående toppen så borde den vara bytt till en 98-oktan topp och således bör du köra den på 98 oktan också.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hm, nu börjar jag känna mig påläst och nöjd angående denna maskin..
Det lutar starkt åt att det blir en sån här maskin inom närmsta veckan nu, vi får se lite hur mycket tid jag får över att åka och kolla på den.

´Tack för bra hjälp, och kommer ni på nåt mer är det bara att ösa på :)
 

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Har fått haveri på bromsen på min.
Någon som kan komma med tips på hur man löser problemet med att klossarna vägrar gå tillbaka när man bromsat?
 

fredguy

Välkänd medlem
28 nov 2008
1.086
0
36
kolla vattenhalten i bromsvätskan, det kan göra bromsen seeg.
 

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Nu är köpet nära.
Hur är dessa med bestyckning?
Är det till att bestycka om vid tempskillnader eller räcker det med att bestycka om, när man åker till fjälls och åker?