Polaris pro x vs Polaris edge

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
är lite sugen på att inföskaffa en polaris pro x eller edge, 600 cc är det som gäller, någon som har några bra och dåliga erfarenheter av dessa maskiner?, kanske är samma snurra i dom och bara chassiet som skiljer?, jag har ingen aning, så ös på med svar!.

tack på förhand

rabarberpappa

Välkänd medlem
16 maj 2009
104
0
6
Edge räcker för dig. Hoppar du ramp (typ 25m) lär du behöva en Pro X/X2.. Har själv en Edge x 600 02.. Inte direkt den skotern som gör fina skidres.. men den skottar fan på bra i djupsnön och går som ett skott efter leden!

Har en kompis som kör en Lynx Enduro 700.. jävla vilken lekfaktor på den! Reser hur lätt som helst! Men då måste man tänka på att där måste man hålla koll på insugsgummina. Kan knappt dra res med edgen och att köra fast med den är ganska så lätt, är väl de jag ogillar mest med min edge. Men köp Edge x 600 2002! De är mycket bättre än Edge 600 01; Det är Fox Clickers i boggien på 02orna (justerbar dämpare), om det är förstärkningar på chassiet vet jag inte men jävlar vad klockren motor, definitivt driftsäkrare än 01an!

/Pman

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
tackar så mycket för svar.. blir en -02 eller uppåt. men vet du om det 'r någon skillnad på pro x lr edge, för är det ingen skillnad på dom i hållbarhet osv så att säga så tycker jag nästan pro x:en ser lite häftigare ut..

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Pro x har bättre och stadigare chassi, lite bättre körställning och bättre dämpare men annars är det i princip samma skoter. Liberty 600 motorerna är och har alltid varit en driftsäker motor och mer krut än de flesta andra 600or om man då bortser från ex IQR 600 och Snopro 600. Väldigt stabil och lättkörd efter leden, går att ligga på ordentligt efter leden utan bekymmer. Går bra i snö bara man har matta som skottar på lite, man ska inte glömma bort att den är kort så man kör fast.

Jag har kört Edge i många år och är enligt mig grymt skön att hoppa med, faktiskt den skoter JAG hittills trivs bäst med i luften.

hallonet

Välkänd medlem
8 feb 2010
400
1
16
Rimbo/Gottröra
tack för tipsen grabbar, bra att veta nu att det är i stort sett samma maskin, som ni beskriver dom så verkar det kvitta för mig vilken av dom, då äre bara slå till på den som ramalr in på blocket med bäst pris osv :)

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Jag glömde också nämna att Pro x har betydligt bredare fotsteg än Edge. Jag tycker du i första hand ska gå på en Pro x då den är bättre, men skulle du hitta en tok fräsch Edge till bra pris så självklart slå till, den är inte mycket sämre. Fotstegen är det enda som jag irriterar mig på.