Polaris RMK 2004 startar inte

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Hej

Jag har en Polaris RMK EGDE som inte vill starta och jag har gnista på båda stiften och när jag lossar soppaslangen vid förgasarna så kommer det bensin där (när jag vrider runt startmotorn) men den vill inte starta.

Jag har provat att ta bort gasreglaget för att se om den lilla pinnen som verkar gå till dödarknappen har nån inverkan på det hela men oavsett hur står så händer inget.

Är det någon som har några tips? Finns det nån säkring nånstans man skall kolla?

Tack på förhad.
 

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Kolla så inte lågfartsmunstyckerna i förgasarna är täta.
Underbart med ett svar:) Det är min svärfars skoter och den är ganska dåligt underhållen vilket är tråkigt men det skall vi se till att det blir bättre..

Vart hittar man dom munstyckena?
 

Kenny

Aktiv medlem
30 jan 2007
97
0
6
Arvidsjaur
Är det länge sedan den varit startad? I så fall kan du prova att ge den en liten sup i varje cylinder och sedan prova att starta den. Om den tänder till och går ett par sekunder kan det behöva upprepas ett par ggr innan den går av sig självt.
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om bensinen i tanken är flera år gammal så kan det tänkas att de mest lättflyktiga beståndsdelarna har avdunstat så den helt enkelt inte är tillräckligt brännbar för att kallstarta på. I så fall är det bäst att tömma tanken, hälla i färsk bensin, och om man inte har möjlighet att tömma flottörhus mm också kanske man får hålla den igång med "supar" och startgas tills man har fått fram färskt bränsle hela vägen.

Om den gamla bensinen inte är så gammal att den har blivit brun eller grumlig, så duger den att dryga ut färsk bensin med (blanda 10-20 % av gammal bensin med ny när du tankar bilen t ex), eller också kan man köra slut med den på sommaren i gräsklippare eller andra motorer som inte ställer så höga krav på bränslet.

Skulle bensinen ha blivit grumlig så är det bäst att ta loss tanken och tvätta ren den ordentligt, för i så fall finns det förmodligen en hel del bottensats som kommer att sätta igen sugsilar och bränslefilter, och ställa till upprepade problem i framtiden.
 

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Hej, Skotern gick häromdagen och bensinen är den samma som vi kör till den andra skotern och jag har provat att lossa på stiften och hälla i bensin men den hostar inte ens:(

Finns det någon säkring som kan ha pajat?

Jag har som sagt en jättefin gnista och stiften verkar bli blöta ganska snabbt så det verkar ju komma fram bensin och jag har provat att spruta ned startgas rakt ned i luftburken men utan resultat.

Om det skulle vara fel på en av förgasarna tex skit i nåt munstycke så borde väl den andra ge nåt resultat eller?

Det känns som att jag missat nåt.
 

Freddson

Välkänd medlem
6 mar 2009
1.018
0
36
Vaplan
Ur med stiften å håll full gas å dra ur den kan vara mycket olja som ligger i vevhuset , å i med NYA stift så har du uteslute dom ialf.kan ha bra gnista men kompet kan slå ut den om stiftet är dålig.
 

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Denna skoter behöver väldigt mycket kärlek så det lutar nog till att ta med den hem men kan nån svara på vad det är som sitter vi batteriet enligt bilden då en av kablarna brunnit:( Är detta en diod eller säkring och skall skall kabeln gå vidare till + polen på batteriet?

Mycket tacksam för svar.
 

Attachments

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Testade detta och helt klart blir den sur på en gång och det droppar soppa precis där avgasröret grenar ut sig till ljuddämparen. Så jag provade att göra som du sa och sen stängde jag av soppa kranen för att "tömma" den på soppa men nu tillstötte det en annat problem med en kabel som verkar ha blivit lite varm nere vid batteriet typ vid en diodbrygga så nu måste jag luska ut vad som hänt där;(
 

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Nu startar den men går bara på en cylinder så jag misstänker tändspolen, då jag startar den så går den bara om man varvar den den mycket och medans den går så rycker jag den den vänstra tändkabeln och då blir det ingen skillnad och den hackar mycket när jag försöker varva den.

Så jag har beställt en ny tändspole från Rinab:)
 

torbjorn

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.526
9
38
Sundsvall
Om du rycker loss en tändkabel så bryts ju egentligen strömkretsen till båda tändstiften, om det inte är överslag till jord eller något liknande i tändspolen.
Prova gärna att byta plats på tändkablarna och kolla vilken cylinder den inte går på i det fallet!
 

broman

Medlem
25 mar 2016
28
0
1
sollentuna
Ibland är det kul:) Jag tog bort ena förgasaren och gjorde ren den och nu starar den alldeles utmärkt:)

Nu skall jag bara lura hur man ställer tomgången och sen om man kan justera variatorremmen för jag tycker den slår ganska mycket.

Tack för all hjälp.