Polaris rmk 600 2011 jag för tung?

Toder

Ny medlem
31 jan 2011
4
0
1
shmn
Hej undrar om det är några problem för maskinen att släpa runt mig på leder och i lössnö? kanske tar jag död på skotern eller vad tror ni? jag vet att det går att åka 2 på den...... men jag väger ju 180 kg så det kanske blir tungt....
 

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Det är väll bara att tänka sig för lite hur man kör, eventuellt kanske dämparna behöver shimsas om då dom gissningsvis är justerade för en förare på 70 - 80kg från fabrik.
Annars tror jag att ett par fotstegsförstärkare kan vara en bra investering när man börjar närma sig 200 strecket :)
 
D

Draken

Det går inte göra något åt originaldämparna på en 600 rmk.
 

Strasse

Välkänd medlem
27 jul 2009
434
0
16
Gräsmyr
man schimsar ju inte stötdämpare för att det blir högre last.... då är det ju fjädrarna man ska rikta in sig på. bara att prova att spänna dem olika och se vad som funkar.
 

Forsan

Medlem
19 jan 2011
20
0
1
Kiruna
När jag köpte min rmk 600 155" vägde jag 120-130 kg. Handlare slängde direkt på hårdare boggifjädrar. Körde även med passagerare vid en del tillfällen så totalvikten var nog 180-200 kg och det gick utan problem (både på led och i lössnö). Körde inte direkt lugnt med passagerare heller. Så att maskinen håller för dig har jag inte några tvivel om. Däremot kan du nog behöva byta till hårdare boggifjädrar.

Kör nu shift 136" med originalfjädrar. Egna vikten är under 100 nu. Men testat köra en sväng med passagerare där totalvikten för oss ihop var 170+ kg. Hade inte ställt upp fjädrarna ordentligt och det var genomslag trots låg fart. Har inte testat med originalfjädrarna på styvaste (med samma passagerare) ännu men jag tror det kommer gå tungt då också. Gissar att originalfjädrarna på rmkn inte är styvare än original på shift 136" (vet dock inte säkert), så jag tror du behöver byta fjädrar i boggin.
 

Toder

Ny medlem
31 jan 2011
4
0
1
shmn
Hej! och tack för råd/tips!

jag har nu kört ca 18 mil på Rmk:n tog det lungt som faan dom första 10 milen, ( luktade fasen riktigt weird på orginaloljan) :D
Och jag har bara bra saker att säga om maskinen, den har ork och en skön gång, funkar redigt bra i den meterdjupa snön.
Har fått 3-4 genomslag med maskinen bak/boggie, dock så har det vart ganska stumma gropar jag kört ner i,
i ganska hög fart 40-50 knyck och landat med boggien i uppen...... när man kör på led hårt eller hoppar över vägar är det inga som helst problem, kan till och med landa på hård snö utan att den slår igenom,
så jag kan varmt säga att tunga personer får en stabil maskin!!! ( sidofråga ) om man trycker ut maskinen på en sjö med orginalinställningar hur snabbt går den då? jag uppskatttar iaf att den kanske gör ca 145 knyck? doch aldrig vart över 110 med den...

/Tack
 

Forsan

Medlem
19 jan 2011
20
0
1
Kiruna
Min rmk var ju iofs 155" lång med 61mm kammar, så din borde rimligtvis gå lite snabbare. Jag var upp i 110-115 km/h som max om jag minns rätt. Kändes inte rätt att mata på mera med den kamhöjden. Men nog tror jag den hade kommit upp i något högre hastighet om jag hade fortsatt hålla full plugg. Det var halvlöst spår jag körde i då. Är dock tveksam till att du får upp den i mer än 130 km/h, om ens det. Ja kanske på stenhårt underlag, men det är inte bra för dessa mattor.

Shift 136":an jag har nu (38 mm kamhöjd) gjorde drygt 160 original. Har nu drevat ner den rätt mycket, dock inte riktigt lika lågt som rmkn original och den gör nu strax över 130 km/h på spår. Eventuellt kommer den gå lite snabbare efter lite variatorgrejande, men jag är inte så brydd om toppfart.

Passar på att ställa en fråga till dig som hjälp i mitt variatorgrejande, hoppas det är okej. Visst maxvarvar rmkn 8200-8300 när du håller fullt en längre stund?