polaris, ski doo eller lynx?

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Vet inte om jag postar i fel del av forumet men behöver ärligt erat stöd här på forumet! sålde precis iväg min pro rmk assault med en tår i ögat och kan överlägset säga att det är den bästa skotern jag har haft, men sålde den i förmån för en nyare bil.. dumt eller ej får vi se vad bilen har att säga till om. har sen tidigare kört freeride, renegade och re 600 och är lite sugen på att testa på någon kort maskin i 50-70.000 klassen och har då kommit fram till alternativen:

polaris iq 600r

polaris iq 600rr

ski doo rs 600

xrs 600/800

lynx rs 600

lynx re 600/ 800

Vet inte riktigt vad jag ska sikta på iq:arna går ju fint som fan och har blivit kär i polaris sen min assault, och min gamla freeride sprättade iväg 14 remmar på 200 mil... så vet inte är det så mycket skruva osv i tävlingsmaskinerna? att man måste bestycka om dom efter väder o vind som man ofta får läsa? Kom gärna med synpunkter!
 

minisillen

Välkänd medlem
3 nov 2011
1.426
0
16
borlänge
Hej vad jag har hört så är polaris motorer väldigt känsliga skär ganska lätt. Visst det var vell för typ 5år sedan vet ej om det pågår en men dom lär ju blivit bättre under dom åren. ja kör ju polaris så ska vell inte säga för mycke.
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
Ska du nöta led eller blanda med puder och lednötning? Ska du gå på nån av brp maskinerna förespråkar jag en 600. Ska du ha en 800 skulle jag inte vilja att den gått över 400 mil. Av polaris 600 rr och 600r skulle jag personligen valt 600 rr pga serviceintervallen. 600r har dock ett antal kussar mer.
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
Ska du nöta led eller blanda med puder och lednötning? Ska du gå på nån av brp maskinerna förespråkar jag en 600. Ska du ha en 800 skulle jag inte vilja att den gått över 400 mil. Av polaris 600 rr och 600r skulle jag personligen valt 600 rr pga serviceintervallen. 600r har dock ett antal kussar mer.
Man tackar för svaret! har sen tidigare mest kört lössnö med flikar av drop, hopp o vändningar av olika slag, men kommer inte ha råd att ha typ en sån skoter som jag hade innan och sätta sig på en sämre lång maskin än vad jag tidigare haft känns aningen tråkigt så tänkte börja om på ny kula o gå in mer för korta maskiner o därmed rikta in mig mer på hopp osv men klart lite ur spåret kommer man ju köra! har dåliga erfarenheter av brp men en rs eller 09as re/ x-rs kanske går rätt hyfsat i alla fall. Annars är jag sugen som fan på en iq då jag har haft tre kompisar som haft rr o dom körde relativt hårt med dessa o remmen höll fortfarande efter 500 mil!

Frågan är då hur mycket "skruva" är det egentligen med en rs/ 600r? båda har väl airflow så man ska väl inte behöva bestycka om själv sen är det väl bara kolvbyte?
 

speedo_4

Välkänd medlem
25 mar 2008
2.083
3
38
35
Fåker
En kompis till mig hade en 600 rr från 08. Aldrig sett en maskin tåla så mycket stryk som han gjorde med den. Hade det varit min rev hade försäkringsbolaget kunnat löst in den direkt. Han körde bara vidare efter att ha vilat sig från smällen. Motorn verkade fungera bra också. 600 rr är en riktigt monster för våldning. Kräver dock en del fart i puder och du får räkna med att köra fast. Men det är ju resan som är det viktiga, inte målet ;)

Man tackar för svaret! har sen tidigare mest kört lössnö med flikar av drop, hopp o vändningar av olika slag, men kommer inte ha råd att ha typ en sån skoter som jag hade innan och sätta sig på en sämre lång maskin än vad jag tidigare haft känns aningen tråkigt så tänkte börja om på ny kula o gå in mer för korta maskiner o därmed rikta in mig mer på hopp osv men klart lite ur spåret kommer man ju köra! har dåliga erfarenheter av brp men en rs eller 09as re/ x-rs kanske går rätt hyfsat i alla fall. Annars är jag sugen som fan på en iq då jag har haft tre kompisar som haft rr o dom körde relativt hårt med dessa o remmen höll fortfarande efter 500 mil!

Frågan är då hur mycket "skruva" är det egentligen med en rs/ 600r? båda har väl airflow så man ska väl inte behöva bestycka om själv sen är det väl bara kolvbyte?
 

Raave

Välkänd medlem
22 dec 2010
450
1
16
Luleå
En kompis till mig hade en 600 rr från 08. Aldrig sett en maskin tåla så mycket stryk som han gjorde med den. Hade det varit min rev hade försäkringsbolaget kunnat löst in den direkt. Han körde bara vidare efter att ha vilat sig från smällen. Motorn verkade fungera bra också. 600 rr är en riktigt monster för våldning. Kräver dock en del fart i puder och du får räkna med att köra fast. Men det är ju resan som är det viktiga, inte målet ;)
preeeciiiis! har då inga problem med lite utmaningar! men en rr verkar inte helt fel ändå fast mer respekt att komma med en 600r, fast kanske inte värt de extra timmarna i garaget? vet du hur det är med bestyckningen på dom där rr:arna? eller har den någon box som ställer om av sig själv?
 

illen

Medlem
11 mar 2013
6
0
1
Lånar tråden lite..
Är också grymt sugen på endera en 600RS eller 600R.. Mitt enda bekymmer är bränsleförbrukning. Att den är högre än snittet är jag väl medveten om då det är om crossmaskiner vi snackar. Man vill ju kunna ta sig från A till B utan att bli ståendes på halva vägen. Någon som har en 600R som kan berätta lite mer?