Polaris Sks 03 700/800 vs. Yamaha SX Viper 02 - 04

Skotergrabben

Medlem
14 jan 2011
10
0
1
Söråker
Tjeena!

Jag har funderat på att byta skoter till nästa år och det har länge lutat åt en Sx viper men nu har jag börjat funderat på en sks 700 / 800. Jag kör ungefär 50/50 led och lössnö. Vilken ska man välja? Kom gärna med fördelar och nackdelar. :smile1:
 

Henkan81

Välkänd medlem
27 dec 2007
328
1
18
Sandviken
Vipern är ingen höjdare i lössnö i original utförande. Men med lite värre matta mm så skulle jag nog ha valt Vipern. Dock är Polaris 800 ves maskinerna riktigt trevliga :D
 

mattstar

Välkänd medlem
13 sept 2010
509
0
16
Östersund
Har en sks 800 03a som jag är väldigt nöjd med, mycket skoter för pengarna:) Dock verkar de inte vara så vanliga tyvärr. hade samma fördelning på körning som du och som sagt har inte blivit besviken samt att de går rätt gött, he!
PS: Det är ju att föredra att sätta dit en bättre styrhöjjare samt helst lite högre kammar DS:
 

Skotergrabben

Medlem
14 jan 2011
10
0
1
Söråker
Har en sks 800 03a som jag är väldigt nöjd med, mycket skoter för pengarna:) Dock verkar de inte vara så vanliga tyvärr. hade samma fördelning på körning som du och som sagt har inte blivit besviken samt att de går rätt gött, he!
PS: Det är ju att föredra att sätta dit en bättre styrhöjjare samt helst lite högre kammar DS:
ok, tack för tipset :)
 

Mikael S

Välkänd medlem
13 dec 2010
134
0
6
Gävle
Jag äger själv en SX Viper -02 och polaren köpte precis en SKS 800 -03 och har kört båda en hel del. Blir inte riktigt rättvist eftersom min är trimmad men rent körmässigt så går Polarisen bättre i lössnön med sin längre matta men jag tycker vipern är lättare att byngla runt även om den faktiskt väger mer. På led känns Vipern stabilare och tenderar inte till att gå rakt fram som polarisen

Sen tycker jag Yamahan känns mycket mer gedigen, Polarisen är lite mer amerikanskt rappel enligt min mening plus att en trippel låter goare så klart
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
har inga egna erfarenheter av viper förutom att det är ungefär en av tidernas snyggaste skotrar å att ljudet är gudomligt. Sks 800an fungerar prima både på led å i snö. värre kammar hade ju dock inte skadat.. mycket behaglig att åka på å drar inte alls mycket bensin, och den är ovanlig. :) oavsett vilken du köper av dom så tror ja du kommer bli nöjd!
 

Strillan

Välkänd medlem
28 feb 2010
634
0
16
köp isånafall en viper mtn om det är mellan dom där två det står mellan, ska tydligen gå väldigt fint på leden också. är nog ingen kung i snön den heller men troligen en skvätt bättre än den korta iaf :) åker en kort 04a själv men har inte kommit ut med den än pga modifikationer så kan inte uttala mig om djupsnöegenskaperna