Polaris sks 800 -03

Marte

Medlem
9 jan 2010
36
0
1
Skellefteå
Hej, funderar på att köpa en sks 800 -03 så jag undrar om det är något som är dåligt eller bra med dom och något man borde veta? :hmmmm2:

P

powq

Till att börja med så är det EXAKT samma maskin som RMK 144" av samma modell förutom drevning, 38 mm kammar istället för 44 mm och att den har elstart och back som standard (vilket är samma elstart och back som fanns som tillval till RMK:n).

Med det sakt så kan man alltså kolla efter vad folk anser om RMK:n av samma årsmodell.

Min maskin hade följande fel när jag köpte den, Variator som var slut. Det var kört alldeles för länge med slitna bussningar på vikterna så vikterna hade nött sig in i godset i variatorn. Bytte variatorn helt och hållet. Bendixdrevet var slitet på startmotorn, vilket jag börjar tro har att göra med slitna lager i startmotorn. Det har jag inte gjort något åt än. Vilket en polare med en 02:as RMK också råkat utför. Hans startmotor var helslut i lagrena. Sen var balataremmarna i boggin helt av. vilket jag också åtgärdade.

Sen dess har jag bytt grafitpackningen mellan grenrör och pipa och alla avgasfjädrar och gaswire. Men det får man väl räkna som "normalt" slitage på en 7 år gammal maskin.

Annars så har jag bara kört!

Skulle jag haft för mycket pengar skulle jag skaffat SLP powder pro skidor till den för orginalskidorna har lite för lite bärighet i djupsnön. Styrhöjare sitter det på den och det är ett klart plus för körställningen.

andrieas

Välkänd medlem
27 jul 2009
118
0
6
Piteå
skulle föredra en summit iallfall. dom har 51 mm kammar orgi :D och polaris sks har inte bra dämpning. gå in på skoter baken kan du ju läsa lite

P

powq

Det gör inte jag. Har kört summiten från liknande årsmodell som SKS:en och det känns verkligen inte som att Ski-doo var i samma liga då. Vill inte starta nån märkesfajt, men mellan en Polaris RMK/SKS från -03 eller en Summit från -03 så blir det lätt polarisen.

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
på sksen sitter det väl ändå 32mm matta original ;) kolla ves ventilerna som sagt. bra skoter i övrigt som fungerar fint på leden och utanför.

P

powq

olofmikael: Japp helt rätt. Jag skyller på... äh. Jag var ute och cyklade :)