Polaris SwitchBack 600HO -07

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Blev sugen på just på switchbacken, någon som har några synpunkter på denna maskin. Är motorn bra? Tar den sig fram? Är den tung? Några andra problem? Bränsleförbrukning? Och allt annat ni kan komma på bra/dåliga saker. Googlade lite men hittade inte så mycket. Har kollat 06:an är det stor skillnad mellan den och 07:an? Såg att 06 inte var allt för pjåkig. Har kört med familjeskoter i puder och det kommer nog vara en jädra skillnad mellan den och switchbacken så kommer nog tycka den är helt ok om det är något att köpa.
 

polaris-600

Välkänd medlem
5 jan 2012
288
1
16
Boden
Jag har en switchback 600 cfi 07a, tycker motorn går riktigt fint!
Tar sig fram bra och är inte speciellt tung (tror den vägde kring 223 kg torr).
Nu har jag en cfi så den tar inte så mycket, 1,5 L/mil fick jag ner den i påskas men annars brukar jag ligga på 2,5 - 3,5 beroende på snömängd ;)
Försök hitta en med lite högre kammar, hade 38mm å det funka bra det, men nu fick jag chansen att köpa en 51mm matta ganska billigt så slog till.
Gillar dämparna, man kan pressa ganska hårt efter leden utan genomslag.
Tror du kommer bli riktigt nöjd med maskinen om du köper den :)
Ett plus är ju elstart för oss som är lata :D
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Låter bra det, hittade en med 51mm kammar borde skotta på ganska bra :) Ska nog slå till snart på en, tror jag drar gränsen vid 600-700mil så att man inte får en allt för sönderkörd skoter :)
 

widetrak

Välkänd medlem
12 nov 2007
1.141
10
38
Kovland
Har själv en swb 600 långmilare och jag är jättenöjd. 06 och 07 är i princip lika men 07 finns som sagt med cfi. Bytte matta till 44mm och det gjorde otrolig skillnad. 06/07 har ju rmk-boggie så de går bra i lössnön. Nya SLP-skidor blev det ifjol också då orginal var helt utslitna. Har du kört nån touring/sittskoter innan så är skillnaden enorm.

Jag tror att det är bra prutläge på de som ligger ute på blocket nu för jag tycker de ligger högt i pris. Två av kompisarna köpte 06or förra våren och de betalade 45' och det var fina exemplar.

De flesta switchback 144" har väl gått en bra bit vid det här laget men motorn ska vara slitstark.
Det finns några saker som är bra och enkla att kolla upp vid köp. Jag länkar till några gamla trådar där jag skrivit mer om detta. Lycka till!

http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=56882&page=1
http://forum.snowmobile.se/showthread.php?t=51313
 

ockelbotoken

Välkänd medlem
18 maj 2012
438
0
16
Orkar den 51mm? Det blir nog en swb till vintern, går att pruta ganska bra när dom vill ha bort dem så de kan köpa nyare. Priset låg runt 30-40, måste försöka hitta den billigaste och bästa eftersom jag är 16 och måste betala hela skotern själv...