Har nu ägt skotern i 4år och är helt enkelt sugen på något annat nu!
Det är alltså en switchback 700 från 2004 med en inopererad storm 800 motor.
storyn då: Köpte skotern 2010 helt original från en gubbe i öviks trakten, körde skotern 2 säsonger så, bytte skidor och fixa en styrhöjjare och lite sånt.
sommaren 2012 kände jag ett förjävla trippelsug i mig och med tanke på att tripplar bara sitter i tråkiga chassin från början så stod det snart klart vad som va tvungen att göras... 700an såldes bort och fick ge plats för storm motorn.
Omgjort/utbytt:
*Omsvetsade original trippelrör
*V-force reeds
*Smidda Wiseco kolvar
*planade toppar, bara i syfte av att ha dem raka
*"blueprintade" cylindrar, slipat gjutskägg osv
*Holtzman atacc = "auto bestyckning" efter väder och höjd
*UFO brickor i förgasarna
*egengjord luftburk med rejäl lufttillförsel, Både Mesh och vanliga snöfilter
*samtliga vevlager är bytta och veven riktades på motorrenoverings firma
motor renoveringen gjordes för 2 år sen nu, ca 500 mil sen. har funkat helt felfritt sen dess. kolvarna ser fortfarande nya ut. behöver nog inte tillägga att det är ett fruktansvärt gött klipp i motorn, Insprutade maskiner har ingen chans va de gäller effektuppbyggnad. uppskattningsvis 150hk.
har alltid vart noggrant varmkörd och konserverad under somrarna.
utöver det så är skotern utrustad med:
*SLP PP skidor
*egengjord dyna, typ lika hög som en boss dyna. bekvämare dock
*144" 51mm matta, helt felfri
*Varvräknare på styret, ingen stor och klumpig utan en liten som satt på tidiga indys förut
*nerdrevad 2 kugg
*LED baklyse
*Mesh i luftintag på huven
*Liten svart ruta
*svarta handtagsskydd finns, ej monterat
*borttagen krängare, finns kvar och är inte sönderkapad elr nå sånna dumheter utan går att skruva tillbaka.
innan denna vinter så byttes alla hjullager i boggien, dämparna runt om är nyservade, ny olja i kedjehuset, Sekundärvariatorn (Team) bussades om. bara gått 20mil sen detta pga av snöbrist/bilprojekt och jobb i utlandet
finns mycket att berätta om denna maskin, men den är riktigt skojj i lössnö/backar och där det är allmänt jävligt. mesta dels det jag kört med den kan du hantera den så hänger man på nya skotrar utan problem i terrängen, har samma boggie som RMK men bredare framvagn, ställbart med tvärstagen dock. Den går mycket bra i motor, och chassit är helt intakt.
bränsleförbrukningen har jag mätt nästan varenda tank och kommit fram till
ca 2,5l/mil vid lite blandad ledkörning
3,7l/min är det mesta jag fått igenom den, detta var 80% puderlek i fjällvärlden när den fortfarande va rätt dåligt bestyckad
Vill kolla om det finns nått intresse för min kära maskin, byte kan tänkas men osannolikt. siktar på att skaffa en -11 elr nyare lfler bilder kan knäppas på förfrågan
bara att skriva ett pm elr nått om du undrar över något,
pris kan diskuteras
\\ Viktor
Det är alltså en switchback 700 från 2004 med en inopererad storm 800 motor.
storyn då: Köpte skotern 2010 helt original från en gubbe i öviks trakten, körde skotern 2 säsonger så, bytte skidor och fixa en styrhöjjare och lite sånt.
sommaren 2012 kände jag ett förjävla trippelsug i mig och med tanke på att tripplar bara sitter i tråkiga chassin från början så stod det snart klart vad som va tvungen att göras... 700an såldes bort och fick ge plats för storm motorn.
Omgjort/utbytt:
*Omsvetsade original trippelrör
*V-force reeds
*Smidda Wiseco kolvar
*planade toppar, bara i syfte av att ha dem raka
*"blueprintade" cylindrar, slipat gjutskägg osv
*Holtzman atacc = "auto bestyckning" efter väder och höjd
*UFO brickor i förgasarna
*egengjord luftburk med rejäl lufttillförsel, Både Mesh och vanliga snöfilter
*samtliga vevlager är bytta och veven riktades på motorrenoverings firma
motor renoveringen gjordes för 2 år sen nu, ca 500 mil sen. har funkat helt felfritt sen dess. kolvarna ser fortfarande nya ut. behöver nog inte tillägga att det är ett fruktansvärt gött klipp i motorn, Insprutade maskiner har ingen chans va de gäller effektuppbyggnad. uppskattningsvis 150hk.
har alltid vart noggrant varmkörd och konserverad under somrarna.
utöver det så är skotern utrustad med:
*SLP PP skidor
*egengjord dyna, typ lika hög som en boss dyna. bekvämare dock
*144" 51mm matta, helt felfri
*Varvräknare på styret, ingen stor och klumpig utan en liten som satt på tidiga indys förut
*nerdrevad 2 kugg
*LED baklyse
*Mesh i luftintag på huven
*Liten svart ruta
*svarta handtagsskydd finns, ej monterat
*borttagen krängare, finns kvar och är inte sönderkapad elr nå sånna dumheter utan går att skruva tillbaka.
innan denna vinter så byttes alla hjullager i boggien, dämparna runt om är nyservade, ny olja i kedjehuset, Sekundärvariatorn (Team) bussades om. bara gått 20mil sen detta pga av snöbrist/bilprojekt och jobb i utlandet
finns mycket att berätta om denna maskin, men den är riktigt skojj i lössnö/backar och där det är allmänt jävligt. mesta dels det jag kört med den kan du hantera den så hänger man på nya skotrar utan problem i terrängen, har samma boggie som RMK men bredare framvagn, ställbart med tvärstagen dock. Den går mycket bra i motor, och chassit är helt intakt.
bränsleförbrukningen har jag mätt nästan varenda tank och kommit fram till
ca 2,5l/mil vid lite blandad ledkörning
3,7l/min är det mesta jag fått igenom den, detta var 80% puderlek i fjällvärlden när den fortfarande va rätt dåligt bestyckad
Vill kolla om det finns nått intresse för min kära maskin, byte kan tänkas men osannolikt. siktar på att skaffa en -11 elr nyare lfler bilder kan knäppas på förfrågan
bara att skriva ett pm elr nått om du undrar över något,
pris kan diskuteras
\\ Viktor