Polaris switchback assault 800-12 VS Ski-doo freeride 800-12

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Sitter och vela mellan en Polaris switchback assault 800-12 och en ski-doo freeride 800-12 146". Åker just nu trimmad ski-doo mxz 440/800-07.

Bokstavligt talat så älskar ja att åka lössnö och klättra där de är en utmaning. Bli väl lite ledåkning med passagerare för korvgrillning, men ska bara vara att spontant vika av leden och pröva lyckan i nån backe och kunna ha skidorna rakt upp ;)

Kom med för och nackdelar samt va ni tycker om dessa maskiner :)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Freeriden är bättre på att klättra. Mattan på switchbacken suger hårt! Men byter man matta så är det nog rätt så lika.
Freeriden drar väldigt mycke mindre soppa också.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, hur är de med garantier och delar om de skulle gå sönder? Dyrt eller? Ha åkt mest ski-doo och är brp frälst, men vill prova något annat. Är en ganska bra pris skillnad mellan dom med tyck ja
 

Emanuel

Välkänd medlem
30 sept 2012
936
3
16
Dalarna
Tycker själv att freeriden bjuder in mer trygghet på leden och känns rejälare på nått sätt.

Köp(!) och bilda dig en egen uppfattning :p

Dom som har assault här ikring är oftast full på vägen hem från grillglöden, freeride åkarna kör nykter - Måste ju betyda nånting :p (kör nyktert för fan)
 

trooper

Välkänd medlem
28 okt 2009
346
1
18
Tycker själv att freeriden bjuder in mer trygghet på leden och känns rejälare på nått sätt.

Köp(!) och bilda dig en egen uppfattning :p

Dom som har assault här ikring är oftast full på vägen hem från grillglöden, freeride åkarna kör nykter - Måste ju betyda nånting :p (kör nyktert för fan)
Och vad har antalet puckon som kör i fyllan med vilken modell av skoter man ska välja?
:facepalm:

Jag säger provkör båda, bilda egen uppfattning. Mitt val blev assaulten, för att jag tycker den passar bäst till min körning.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Nog kan de va dyrt att åka :p nog måste man provköra alltid :p. Känns inte som att man ska köpa något utan att ha provat på. Hur är de med driftsäkerheten på dom? Man vill som inte stå där mitt i säsongen med haveri :p

Är mest friåkning jag är ute efter och de lär bli en och annan resa till jorm/blåsjön och borgafjäll. De ska vara en utmaning att åka med :) åker helst inte led utan lössnö med klättring och lek. Inte så mkt hopp :p

Man ska alltid åka nykter :)
 

jagheterdaniel

Välkänd medlem
26 okt 2012
1.034
1
38
Luleå
Jag kör antagligen samma körning som dig.
Har satt skinz fotsteg på min SWBA...bästa investeringen ever.
Men för att få ut max av den så skulle man behöva en typ peak 2.5 matta på den.
Med originalmattan så gräver den bara ner sig...bettar inget i snön liksom.
Bort med krängningshämmare och dämpare på mjukaste fram, då går den att hantera trots bredden.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Okej, ha fått provköra en PRO RMK 800-13 idag och blev riktigt sugen på polaris :)

Vilken skulle vara bäst av Pro RMK 800an och assault 800? :)
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Det beror ju på hur du kör, bara lössnö och klättra så tippar jag pro rmk passar bättre, ledkörning så kanske vanliga rmk skulle passa bättre, om jag har uppfattat rätt så har den större kylsystem. jag har assault rmk och tycker den passar ganska bra min körning, har saknat krängningshämmare nån enstaka gång, kör blandat led, klättra och lössnö.
 

wiiillle

Välkänd medlem
6 apr 2010
810
1
16
söderhamn
Tror det är typ fotsteg och stoppknapp som skiljer. Fotstegen som sitter på 13 är bra mycket bättre om man jämför mot 12orna. :)
 

bytoken

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.388
0
16
Kiruna
Dom större skillnaderna man märker vid körning är vad jag kommer på: dekalerna, dyna, fotstegen
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Då blir de en 2013s RMK ASSAULT 800 nästa vinter :)

Blev mäktigt förvånad hur fin och lättkörd den PRO RMKn var. Fick kika bak några gånger för att se om den verkligen var så pass lång som 164" :p Blir spännande att gå från BRP frälst till att byta till Polaris som man aldrig ens tänkt sätta sig på :p tror inte man lär bli besviken iaf ;)
 

Eph

Välkänd medlem
19 jan 2013
170
2
6
Jag velade mellan Switchback Ass och Rmk Ass och efter provkörning av både så kändes Switchbacken direkt tråkig utan fäste och RMKn som ett monster i jämförelse. Visst är det understyrd på leden men man köper knappast någon av dem om man avser mata led.

Kikade först på Freeride jag med, men det blev aldrig någon provkörning av den. Blev lite skrämd av alla som har problem med remmar.

Strax över 50 mil nu, är väldigt nöjd (och remmen ser toppen ut).

Switchbackens stora fördel är väl kylningen, jag tvingades köra på lite väg idag nollgradigt ute och tempen steg ganska snabbt upp mot 80 grader. Inga problem annat än på väg och där ska man ju ändå inte vara - går för sakta och är för hårt för att stänka upp något som kyler.

IMO är Rmk Assault en väldigt bra kompromiss.

PS, fotstegen ger sjukt bra fäste, om man så bara kommer på att man har en liten del av foten på steget så sitter skon som berget. Nackdel kanske att jag rivit hål på brallan redan, men sånt får man ta :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Sitter och vela mellan en Polaris switchback assault 800-12 och en ski-doo freeride 800-12 146".

Bokstavligt talat så älskar ja att åka lössnö och klättra där de är en utmaning. Bli väl lite ledåkning med passagerare för korvgrillning, men ska bara vara att spontant vika av leden och pröva lyckan i nån backe och kunna ha skidorna rakt upp ;)
Är mest friåkning jag är ute efter och de lär bli en och annan resa till jorm/blåsjön och borgafjäll. åker helst inte led utan lössnö med klättring och lek. Inte så mkt hopp :p
Okej, ha fått provköra en PRO RMK 800-13 idag och blev riktigt sugen på polaris :)

Vilken skulle vara bäst av Pro RMK 800an och assault 800? :)
Är de mer värt att köpa en 13s RMK ASSAULT nästa vinter då? :)
Då blir de en 2013s RMK ASSAULT 800 nästa vinter :)

Blev mäktigt förvånad hur fin och lättkörd den PRO RMKn var. Fick kika bak några gånger för att se om den verkligen var så pass lång som 164" :p Blir spännande att gå från BRP frälst till att byta till Polaris som man aldrig ens tänkt sätta sig på :p tror inte man lär bli besviken iaf ;)
Varför ens titta på en Rmk Assault om du varken gillar led eller hoppar?

Assaulten har bredare (=sämre) framvagn och sämre matta (förutom på skaren).
Rmk eller Pro Rmk om du ska ha Polaris och inte gillar led eller hopp.

M800 om du gillar lössnö OCH skidres.