Polaris Tryckfjäder byte hjälp

finnpojk

Medlem
4 jan 2011
30
0
1
Tjena har en polaris edge x som tryckfjädern på främre varitaorn har gått av
ska byta den till helgen så undrar om ni har nåra tips och komma med för byta den på lättaste sätt. Tar det lång tid byta den´? mkt små delar? och är det svårt?
och hur byter man den på smartaste sätt?
Tack på förhand :D

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Absolut enklast tycker jag är att ta lös hela variatorn å byte den men bytt ett antal gånger med variatorn på plats också.

Brukar ta lös bulten i mitten å sätta dit en stor bricka sen dra in den igen så den håller locket på plats medans man tar lös dom 6 bultarna längst ut på locket. Sen gängar man ut mitten bulten och lirkar lös locket.
Sen kan man få trixa lite å liksom gänga av fjädern från axeln och gänga dit den nya om de är en lång fjäder är de lite mixtrande innan den är på plats. Sen får man trycka in locket tillsammans med centrumbulten å den stora brickan tills bulten får gäng och dra in den så man får dit dom yttre skruvarna igen. Sen när de är draget tar man lös bulten, avlägsnar brickan å drar dit bulten igen.

Kan som sagt vara lite trixigt men de går rätt bra när man gjort de några gånger, finns säkert en massa andra sätt också mend e här har ja använt oftast när man stått ute i kylan å bestyckat variator å inte haft nå garage att tillgå (tex. i fjällen)

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
Brukar gänga ut och in fjädrarna genom hålet i baljan, då behöver man inte böja den så förbannat.

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Brukar gänga ut och in fjädrarna genom hålet i baljan, då behöver man inte böja den så förbannat.
Beror ju på hur stort hål man har i buken också. På pro x2an ja hade skulle de inte gått att göra så på för dom flesta fjädrar ja monterat är ju så tajt mellan första varvet där den möter andra så de ska nog till lite våld för att få isär den så man kan börja gänga den genom hålet i buken. Men de brukar kunna ge sig hur man löser den delen iallafall, som sagt så finns de nog hur många olika knep som helst för att byta fjädern på plats.

Hellzing

Välkänd medlem
21 feb 2010
152
0
16
Ludvika
Jag ska även byta fjäder på min men de jag undar är hur hårt jag ska dra centrum bulten och övriga bultar när jag sätter tillbaka det??! Har sökt men sett så många olika svar!??

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Ja brukar bara dra "nog hårt" dvs. på känn å ja har då aldrig varit med om att tappa en variator eller bult än. Däremot dragit av en av dom mindre bultarna en gång för nåt år sen.

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
På alla ProX och Edge jag meckat i är det då inga problem att gänga fjädrarna genom baljhålet, (går fint på INDY-modellerna också). Har säkert gjort det minst 50 ggr. Man får ta en aning när man ska passera första och sista varven.