POLARIS ULTRA RMK 1996

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej och hallå där ute.

Jag håller på att fräscha upp min gamla trotjänare och har några frågor om någon kan svara :) .

Det fattas några mattskoningar på mattan. Kan man få dit dom utan specialverktyg med hjälp av någon stor tång eller något annat ?.

En gaswire till trotteln håller på att ge upp. Går det att komma in i delningsblocket och bara byta till vänsta förgasaren med lös wire och lödnipplar? , eller måste man byta hela härvan med alla fyra ?.


Någon som har några bestyckningstips till PSI pipor?. Har bytt lågfart till 25, borrat kanalen till 1mm. över lågfart och har 400 i nu till huvud. Original satt det 300 runt om . Vad är lättast vid inbestyckning?. Att kolla stiften eller att mäta avgastemp på alla 3 utblåsen?.


Tacksam för svar och hjälp.


Trevlig säsong på er alla. Men i år lyser ju snön med sin frånvaro ännu !!!


:)
 

Jonathan

Välkänd medlem
10 jan 2006
3.880
2
38
Gällivare
En gaswire till trotteln håller på att ge upp. Går det att komma in i delningsblocket och bara byta till vänsta förgasaren med lös wire och lödnipplar? , eller måste man byta hela härvan med alla fyra ?.


Någon som har några bestyckningstips till PSI pipor?. Har bytt lågfart till 25, borrat kanalen till 1mm. över lågfart och har 400 i nu till huvud. Original satt det 300 runt om . Vad är lättast vid inbestyckning?. Att kolla stiften eller att mäta avgastemp på alla 3 utblåsen?.


Tacksam för svar och hjälp.


Trevlig säsong på er alla. Men i år lyser ju snön med sin frånvaro ännu !!!


:)
Du kan öppna och bara byta en wire :)

Du ska gå efter stiftens färg, finns guider hur du kollar dom på olika varvtal här på forumet, bara att använda sökfunktionen :)
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej igen. Har en grej som jag funderar på om någon kan ge svar på det ?. Jag vet helt enkelt inte svaret och är nyfiken på hur det hänger ihop.

Vad är den tekniska/ fysiska meningen egentligen med att linda exp, kamrarna med värme-bandage?.



Är det för att skydda mot snöinslag/ vindkyla = att kylan gör att volymen varierar på gasen= varierande motoreffekt ?.


Eller är det för att gasen ska vara så het som möjligt?. Och i sånt fall varför?.


Eller är det för att få snabbare jämn temp på kamrarna= jämnare effekt, och samtidigt få bort värmen ur motorrummet?.



Tacksam om någon kunde förklara det lite .


Trevlig fortsatt helg på er !!!!!.



Mvh. Anders
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Förlåt mig, var lite för snabb !!.


Såg att det avhandlats rätt rejält här på forumet om man sökte lite.


Mvh. Anders
 

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Det ska inte vara några problem med att byta en vajer som Jonathan sa, men jag tror inte du har plats för lödnipplar så köp en färdig vajer istället..
Enligt min manual ska det vara 50 / 280 original i dina VM38 förgasare.
400 finns inte ens med i tabellen utan den går bara till 350, och då är det för att köra på låg höjd och under -30 grader. fast detta gäller inte ditt avgassystem, så där kanske det är helt annorlunda.
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej och tack för svaret.

Jag har satt i 400 för jag vågar inte börja lägre. Det är ju sån jäkla skjut i motorn med exp. kammarna så jag är rädd att smälta kolvar mm., utan att börja uppifrån och kanske jobba mig ner lite.
Nu behöver jag snö och full belastning för att se hur långt från verkligheten jag är på stiften. Men vi plockar ju kantareller här till jul detta året !!!! . Så snö får man drömma om än så länge.

När jag hänger upp den o drar ur den så går den faktist utan blurr när pulsvågen slår in och upp till 9000 varv ung..

Jag har även tagit bort insugsgummina i originalluftburken övre del till o börja med för att öka flödet.

Mvh.
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej igen.



Boysen reed ???.



Värt pengarna och framför allt värt jobbet??.


För även om effekten inte blir så mycket mer kanske bränsleförbrukningen minskar och motorn går jämnare ???.



Samt Iridium eller några andra bra stift ??. Någon som har något att säga.

Halo ? . Brisk ?.




Man har ju liksom väckt upp en dinosaur till varulv och bålgeting !!!. Men så säger det ju SLÖRP i tanken också.



Tacksam för lite hjälpresonemang.



Mvh.
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej igen.

Någon som haft PSI pipor på en såna häringa RMK Ultra ???.

Har ett problem kvar som jag skulle vilja få lite mindre av. Helst inget alls.

Att när suget slår till i kammarna så rusar motorn upp av sig själv från tomgång runt 1000 till 2500-3000 rpm.

Är det:

För mager blandning på lågfarten?. Stiften ser fina ut och helt ok på tomgång nästan lite svarta, rusningen = gyllenbruna till rena.



Knepigt det här.



Mvh.
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Nu så allt ok men en konstig grej hände om någon kan förklara varför??.

Kuggorna på vattenpumpsdrevet bara försvann. Det i plast.

Olja fanns det i, lagerna är som nya, tätning till impellersida i stort sett som ny, o ring på axel ok.


Kan det ha varit värme från exp. kammarna (avgaserna) som blev så mycket att pumpen blev för varm?. Exp. kammarna är lindade med värmemateriel för utom nån cm. vid avgasflänsen.


Det lustiga är att drevet ( för utom kuggorna då ) ser helt ok ut o inte bränt eller något konstigt.



Någon som har någon ide?. Jag ska snart smälla ihop det igen o det är ju inte roligt att köra ner ett drev igen i onödan.



Mvh. Anders
 

Anders67

Medlem
8 okt 2011
22
0
1
NYBRO
Hej igen. Nu går det som , ja inte tåget ..... mer som en wasp.

En fråga, någon som är insatt i primära vikter och vad som skulle eller ska sitta i nu med trim?.


Tacksam för alla förslag.


Mvh. Anders