Polaris XC 600 SP -99 Dör efter ca 10 min

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Tja,

Jag kan köra ca 10 min med skotern sen dör den (ingen gnista) vänta ca 10-15 min så går den ca 0.20-20 min igen och håller på så. Kan det vara tändspolen som gått? Jag har kombinerad cdi och tändspole går det att sätta dit en vanlig tändspole eller måste jag köpa en ny cdi om det är den som gått??

Mvh Oliver

xltt

Välkänd medlem
1 jan 2000
127
0
16
Östersund / Åkersjön
ett "vanligt" problem på dessa är tändplattan, någon spole som blivit dålig, då uppför de sig precis som du beskriver. har själv haft samma problem.

Det har alltså i så fall inget med cdi:n att göra

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Jag har provat med en annan cdi och det gjorde ingen skillnad! Vad är de som går sönder i statorn när det blir så här?

Mvh Oliver

oliver93

Aktiv medlem
27 nov 2008
70
0
6
Järvsö
Bytte statorn och den funka klockrent! Sen efter 1 timme dog all el helt men skotern gick som vanligt, inga lampor eller varvräknare funkar. Körde skotern till verkstaden och plocka bort allt igen för att kolla så ingen kabel jorda eller var av men inte vad jag såg. Dock så när jag skulle bort med ena stjärn skruven råka jag dra den rund så jag tog polygripen och klantig som man tydlien är så råka pollyn rista till lite i lindningen och nu har jag ingen gnista alls. Provade att dra isär trådarna försiktigt så att dom inte kortslöt varandra men det hjälpte inte... Är det bara omlindning som gäller eller? Vem rekomenderar ni isåfall?

Tack igen! Mvh Oliver93