polaris xc 700 - 99 på vattnet!

lampen

Medlem
14 feb 2012
42
0
1
tjena har nu bestämnt mig att testa polarisen på vattnet. Men vad bör jag göra?
tätta framvagnen
ta bort dynan???? hur fan får jag bort den igentligen testade lite igår men satt som en sten!?:mad2:
bör jag byta ut tanken till en vanlig 5L dunk?
vad mer? någon rutinerad som har lite åsikter och tips?
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Kolla efter ställen vattnet kan läka in, o täta med sillikon o silvertejp. Du kan hälla vatten i baljan o se var det läker ut. Tanken skulle jag ha kvar om man bara ska testa lite, en femliters dunk är mer för att få igång den fort efter en sänkning tex för att hinna med nästa heat vid en tävling .
Dynan bör du plocka av ( sitter väl skruvad inne i tunneln )
Sen är det bara ut o leka.
 

lampen

Medlem
14 feb 2012
42
0
1
okej kanon! vad gör jag om det som inte för hända händer ändå?? dvs sänker den??
vissa bara lutar skotern 45 grader och tar bort stiften och drar tills det slutar spruta vatten ur cylindrarna? är det för riskabelt?
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Kör med full oljebehållare så är risken att man fyller den med vatten mindre. Men om du sänker öppna dräneringspluggarna under förgasarna ur med stiften o luta maskinen åt höger så att vattnet kan rinna ur pipan, sedan är det bara att dra som en tok o prova få igång den så fort som möjligt.
Jag brukade fortsätta att köra på vattnet så fort som möjligt så att motorn blir riktigt varm, annars är det bara att åka raka vägen hem o riva motorn. Det rostar fort när det har varit dränkt.
 

lampen

Medlem
14 feb 2012
42
0
1
okej än bensin tanken då? borde jag ha den full också? så jag lutar maskinen åt höger och drar i snöret x antal gånger. Sedan in med stiften o dräneringspluggarna och hoppas på att den går igång?
 

Cat man

Välkänd medlem
13 dec 2011
186
0
6
Härjedalen
Det brukar just inte komma in nå vatten i tanken. Man ser när det är dags att prova med stift i, det sprutar ur mycket vatten ur tändstiftshålen innan, kan va en god ide att ha en uppsättning nya stift med sej.
 

lampen

Medlem
14 feb 2012
42
0
1
okej så vid en sänkning så drar ja till det slutar spruta vatten och nya stift sedan äre bara hålla tummarna på att den startar!! än lyset\instumenten bör jag koppla bort dom? vissa säger att man ska ta bort stänklappen och vissa inte. om jag tar bort den bör den väl kylas ändå? tänker ju inte köra så långt de första gångerna iaf.
 

m0ngoloid

Välkänd medlem
13 aug 2010
5.346
2
38
Norsjö
jag var ute med min xc 700 på vattnet och dränkte den, ett tips är att ta bort dyna och tank(då dom är sitter samman) och sätta dit en 5-10 liters dunk istället, för det tog mig ca: 1 månad att få dynan torr , sen så plocka bort båda mätarna då det samlas vatten i dem om du sänker den, var inte snål med silver tejp!:) ,

Och lycka till! :)