Polaris xlt goes bättre

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Ähum. Som rubriken lyder så ska jag försöka göra min Polarras bättre. Bättre körställning och kanske i lössnö. Det jag SKA göra är att köpa en MINST 32mm matta. Sen om jag förlänger boggien, det får NI avgöra :) Jag ska även höja styret minst 10 cm, så jag kommar måsta köpa ny bromsslang, gaswire förlängare och diverse elkablar. Fast jag kan höja styret max 7cm utan att förlänga något. Men tyvärr så börjar inte detta projekt förren sommarn. Då jag förhoppningsvis sommarjobbar. Har väldigt dålig ekonomi. Men höja styret kan jag nog göra med månadspeng :p
Här är iallafall en bild på pärlan

To be continued.

Galin

Välkänd medlem
4 nov 2006
220
0
16
37
Mörsil, Jämtland
Kul, alltid roligt med projekt som handlar om en xlt då man själv äger en sådan maskin, bifogar en bild och hoppas det kanske ger någon ide.

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Tyvärr så blir det ingen förlängning :( Men höja styret och 38 mm matta ska jag köpa till sommarn. Jag kommar kanske höja skotern också, för den är otroligt låg. Jag skulle gärna sätta dit en boggie från en Polaris indy 650. Menmen. Mycket fina projekt ni hade också galin och moparman :)

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Dom där chassina är lätta att höja i boggien, och det gör en ENORM skillnad när man väl gjort det, så ska du satsa på nåt, satsa på det först :)

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Okej, höja boggien, höja styret, byta till 38mm kammar OCH byta från röd till gul fjäder, så den går på res :)

Henkepettsson

Aktiv medlem
31 jan 2010
62
0
6
-
Och få upp en Xlt i res blir nog spännande, Min xlt får ett litet skidlyft(5cm) då jag ger full patte ut på leden :p (Ny servade variatorer guldig fjäder och 32as ripsaw matta,och nya kolvar för 80mil sedan)

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Henkepettersson; Min går nästan på res, och jag har slitna 25mm kammar :p Sen ska jag köpa 38mm och kanske dreva ner om ekonomin tillåter
ETpower; Haha, jävla coolt projekt. Och jag som tyckte att min var kort..

Är det förresten nån som vet ett bra sätt att fixa bättre fäste för fötterna?

Et_power

Välkänd medlem
8 jan 2008
212
0
16
Albacken
Ja tog fyrkantsprofil som du kanske såg på någon bild. Delade den på mitten (längs med) sen så sågade ja bara tänder efter hela. Bra grepp för inga pengar alls, sen så kan man ju bestämma själv hur långa de ska vara

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Etpower; Tack för svaret :)
Det som ska göras, i ordning;
Bättre grepp för fötterna
Göra styrhöjare
Höja boggien
Sommarjobba
Köpa nya plastskidor
Köpa 38mm matta
Kanske köpa handskydd

Last edited:

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
Kom hem från skolan idag och såg att far hade skärt ut 2 fotfästen. Så det var bara att borra hål och skruva dit dom

Det är faktiskt jävligt bra fäste med dom.

Det som ska göras, i ordning;

Göra styrhöjare
Höja boggien
Sommarjobba
Köpa nya plastskidor
Köpa 38mm matta
Kanske köpa handskydd

To Be Continued

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
TeamArcticcatANTE; Njae, vi har likadana på våran kälke så att man kan stå där bak, och dom har minsann suttit där i säkert 15 år.

Erik G

Välkänd medlem
5 okt 2008
259
3
18
Storuman
Ett tips skulle va att borra nåt hål under gallret så snön tar sig ut. För annars kommer de att packa riktigt bra me snö på fotstegen ;)

Fangas

Välkänd medlem
10 nov 2009
156
0
6
Junsele
ErikG; Eftersom dom sitter precis ovanför kylarna och vatten kan flöda fritt emellan där så är jag inte särskillt orolig :)