Polaris XLT lutar när den står i garaget

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Har googlat och sökt här på forumet, men jag hittar inget svar på min fråga.
När skotern står i garaget, plant golv, så skiljer det 2.5-3 centimeter när jag mäter från golvet till "listen" vid huven. Kan inte påminna mig om att någon av mina tidigare maskiner lutat på det viset, är det bara att spänna fjädern på den sida som är lägre eller ska jag leta nåt annat fel?

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Tror inte det, men jag skall kolla när jag kommer hem i kväll. Ska byta fjädrarna i boggien då jag tycker den säckat ihop baktill, men framdämparna skulle vara nybytta sa förra ägaren. Jag köpte maskinen i fjol...

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Fjädrarna är hela på båda sidorna, kan det vara så att de har satt sig efter användning och därför behöver efterjusteras. Som jag skrev så var de relativt nymonterade, förra hösten, och det blev inte så många mil körda förra säsongen (<50mil)

Highlander

Välkänd medlem
4 jan 2011
252
0
16
Aneby
Mät längden på fjädrarna i belastat läge.
Kan vara tillverknings fel på en fjäder också, räkna varven med så det är samma fjäder och mättjockleken på stålet.
Känns otroligt att det skulle vara justerings sak kan det vara något annat som har släppt eller brustit ?
Var det rätt höjd förra året?

exc

Välkänd medlem
3 dec 2004
834
1
16
Vännäs
Pumpa upp den under chassiet fram, mellan skidorna med en domkraft tills skidorna just släppt 1mm från golvet. och mät igen. Är det samma mått på bägge sidorna då är det dämparna/fjädrarna , annars är något snett chassiet tex.

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Mätte fjädrarna och den vänstra (i körriktningen sett) är 25 cm och den högra är 23.5. Samma antal varv på fjädrarna och samma diameter på stålet, jag ser inget som ser knäckt ut under huven.
Skall testa pumpa upp den som exc beskriver i morgon... Jag tror att den var lite "sned" när jag ställde undan den för sommaren, men är inte helt hundra...

flobb

Välkänd medlem
11 okt 2009
136
0
6
Piteå
de står en xlt i mitt garage å den lutar också fullt synbart, där är de böjda a armar som gäller, kolla in framvagnen. skulle inte förvåna mig om dom är böjda :p

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Nu har jag hissat och mätt, samma mått på båda sidorna så chassit är förhoppningsvis rakt. Ska kolla trailingarmarna och staget in mot centrum...

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Fick till slut in skotern i garaget igen och har nu kollat på bärarmarna och trailingarmarna, men det är inget som är snett eller krökt.

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Kan låta drygt men du kan ju prova att skifta plats på dämparna? Betänk även att baljorna på dessa maskiner gärna blir lite skeva, mäta hellre från bulk till golv och från dämpartorn till golv.

dekspjuth

Välkänd medlem
19 aug 2008
304
1
16
Piteå
Mest troligt så är väl dämparen slut! testa stå på skotern och luta åt sidorna å se om du upplever ena sidan hårdare än andra :)

RCC

Medlem
3 jan 2010
20
0
1
Rosvik
Problemet löst, fattades en bult i boggien... Köpte en ny Polaris original, orkade inte leta i lådorna, och nu står den plant igen...
Tack för era svar och ideér