Polars skurit, vad göra?

HenrikGG

Medlem
26 jul 2012
8
0
1
Hej, är ny på forumet och detta är mitt första inlägg =)

Jo, min kompis har en Polaris FST Touring -06 som har skurit pga att oljetillförseln slutade fungera, tydligen så skall detta ha hänt på flera Polaris av samma modell, är det någon här som känner igen problemet?

Vad ska man göra för att lösa detta, verkstan säger att man måste byta hela motorn och det skall tydligen vara dyrare än hela skotern... :(

Finns det inga garantier eller liknade?

//
Henrik
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
Att som privatperson köpa en komplett ny reservdelsmotor är omöjligt, eller det går men dom kostar 50-80 papp.......

Men kolla skoterskrotarna, det finns garanterat FST-motorer på hyllan nånstans. Är det mer än två år sen skotern togs ut har den inga garantier kvar.
 

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
En bekant till mig har skoterskrot, vet att han hade ett par sådana motorer liggandes som inte gått så många mil. Tror dom annonserades ut för 15 000 i vintras, är osäker om dom är kvar.. Länk till hans hemsida: http://norrservice.se/

Att ringa brukar vara lättaste sättet att få tag i honom.
 

HenrikGG

Medlem
26 jul 2012
8
0
1
Okej, då kanske det blir till att köpa ny motor då...

Tycker ändå det är konstigt att motorn säckar ihop efter bara 2år, den har inte gått långt heller... Vågar man köpa en till motor, risken finns ju att den också skär. Har dessa motorer några kända fel?

Tack för hjälpen i alla fall!!
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.478
384
83
Malå/Adak
2år, den har väl gått 4 vintrar?

Dom tidiga gick för kalla så dom spädde bensin i oljan, dessa ska vara åtgärdade nu. Vad åtgärden var vet jag inte.

Webermotorn i FSTn gåt nog inte riktigt jämföra med något japanskbyggt, så några 4-5-6000 mil ska man nog inte räkna med att dom går.
 

HenrikGG

Medlem
26 jul 2012
8
0
1
Oj, skrev fel, inte 2 år. Ska försöka ta reda på hur långt skotern har gått, tror inte att den har gått så långt. Återkommer imorgon, :)
 

HenrikGG

Medlem
26 jul 2012
8
0
1
Skotern har bara gått ca 100mil, nästan ingenting ju!
Vi får väl se hur det går, verkar ju inte vara något standard fel i alla fall...