Popnit bukskydd

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Undrar vilka popnitar man ska ha till bukskyddet, 4.8mm grova och stor skalle men jag hittar inga här i byn.. Har yamaha?

repeter

Välkänd medlem
4 okt 2005
1.272
0
16
Borlänge
Sv: Pontus bukskydd

Åk ner till polaris Mora å köp Polaris orginal popnit. Dom ser ut som du vill ha dom.
Annars så har dom brickor man kan använda till "vanlig" popnit

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Hmmm jag har typ 6 skruvar mitt under motorn och sen var det fastsatt med 4 popnitar av större modell i framkanten framänden (två på rad på den svarta boxen under a armarna och sen en på varsin sida upp på väg mot främre stötfångaren.. Har bukskydd från en venture light eller liknande.. Men visst håller jag med om att skruvar hade varit betydligt mer behändigt!

Har någon bild på hur orginal ska sitta?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Längst bak sitter mitt med 6st skruvar

Imitten sitter den med 2st skruvar med stor platt skalle

Sen där fram sitter den med 2st skruvar som skruvas fast i frontbågen

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
hmmm så ser inte mitt ut alls :)

Eller ja bakdelen är ju lika och även hålplaceringen men jag har bara borrhål 4.8mm för ja typ popnit..

I ramen är det fastsvettsade muttrar? Eller bara gängade borrhål? Ska hem och kolla vafan som gjorts med min..

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Dom i mitten sitter ju i det fyrkantiga röret längst ner och där sitter det nog nån form av mutter som är nitad/svetsad fast. Lika är det i "frontbumpern"

Risken är väl att dom dragit så gängorna släppt och sen borrat ur muttern och dragit dit popnitar istället

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Popnuts får det nog bli bara jag lyckas köpa ett kitt..

På min är det bara hål rätt in i stålet, det ser ut som om det kan ha varit någon mutter eller liknande på den svarta "boxen" men i fram på den grå stötfångaren är det bara borrade hål men man ser att det borrats upp lite (ser nästan en 8 om ni fattar hur jag menar) så det har säkert vart nått mutterliknande där som borrats bort..

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Vet bara hur det är på nytro. Där får man borra upp hålen som är i ramen för att stoppa i en typ av gänginsats (kommer inte ihåg namnet) som man drar åt med medföljande skruv, insatsen expanderar som en nit och fastnar i hålet. vips så har man en fast gänga.

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
har för mig att jula hade start-sattser när jag var där sist.. tyvärr så finns ju inte jula nära mig men det är ju inte direkt någon panik heller :)

Ska bara användas till detta så jag behöver ju inte direkt industrikvalite :)

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Tror att dom som säljs på Swedol har lite bättre ytbeläggning jämfört med Julas eller Biltemas.
Inte så kul om det kommer fram rostvatten efter första vintern.. =P

albatraoz

Välkänd medlem
25 jan 2011
1.164
23
38
Greenwich
Brukar inte köpas julas egna utan gå upp till de mellandyra så det brukar i vart fall prismässigt ligga på samma som swedol. Deras sats var inte så farligt dyr 1070kr art. VT-67999.. ska kolla vad som går att hitta på hyllan här i mora (förmodligen inget) innan jag köper nått..