portning

Polaris Matte

Välkänd medlem
16 jan 2010
402
0
16
det är en hel vetenskap vad det gäller portning, gör man för mycket så blir det bara sämre effekt...osv, kan inte så mkt om de igentligen men vet bara att man ska vara jäkligt försiktig vad det gäller portning.
 

TräsketPatte

Välkänd medlem
1 jan 2000
658
0
16
49
Luleå
Portning är en tämligen delikat operation att göra och har man inte koll på grejerna så skulle jag nog rekommendera att man låter bli, även om det kliar i fingrarna. Naturligtvis beror det ju på hur mycket man ämnar sig att göra. För att få sig ett litet hum om vad portning egemntligen är så finns det lite guider lite här och var. Tikka skrev en jättebra i tidningen för något år sedan. Portningens ABC hette den. Det finns, om man googlar runt lite på nätet, en del liknande texter.

Hittade denna, som en av de första träffarna, på ett moppeforum:
http://www.moppenet.nu/showthread.php/20-Portningens-ABC?p=97&viewfull=1

Här på forumet finns även en del killar(?) med mycket solid portningsvana så man kan ju hoppas att någon av dem trillar in och ger sin syn på saken :)
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
om du vill lära dig lite grann åtminstonde gå igenom bost III 's tråd om sin/a thundercatar, står mycket där
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
"filade upp och ner " stämmer ju helt och hållet, förutom att man ska veta durrationer och sen handlar det om hur pipan är byggd och massa andra saker.

Säger som dom andra, läs på otroligt mkt mer än du tror är nödvändigt innan du börjar.
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Beror helt på hur mycket som portas, rätt pipa, förgasare bestyckning osv.. omöjligt o säga de är olika för varje motor
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.769
844
113
Kramfors
Hur mycket det ger är helt beroende på sliparen och hur vass maskin man har org.
Kan man tänka sig nalla effekt från lägre varv och höja slutvarvet till max vad motorn tål så kan man nå höga siffror.

Ju äldre maskin dessto mer finns att hämta pga sunkiga org portar eller almänt lägre trimgrad back in the days.

Tar man en snotrick och maxar ur den får man säkert ur 30% mer effekt men tar man en F7/F8a så ska man vara nöjd med 5-10% ökning med enbart portning.

Det är många bäckar små som tillslut ger den stora knuffen. Större fuggar-insug/överströmmare-Utblås-Högre kompförhållande-rätt- avstämda pipor utformning topp och tändning.
På oldtimers (före 2000talet) kan man finna mycket farbröder genom att porta i vevhuset. Även än idag går det fila till sig någon kuse i vevhuset