det är en hel vetenskap vad det gäller portning, gör man för mycket så blir det bara sämre effekt...osv, kan inte så mkt om de igentligen men vet bara att man ska vara jäkligt försiktig vad det gäller portning.
Portning är en tämligen delikat operation att göra och har man inte koll på grejerna så skulle jag nog rekommendera att man låter bli, även om det kliar i fingrarna. Naturligtvis beror det ju på hur mycket man ämnar sig att göra. För att få sig ett litet hum om vad portning egemntligen är så finns det lite guider lite här och var. Tikka skrev en jättebra i tidningen för något år sedan. Portningens ABC hette den. Det finns, om man googlar runt lite på nätet, en del liknande texter.
"filade upp och ner " stämmer ju helt och hållet, förutom att man ska veta durrationer och sen handlar det om hur pipan är byggd och massa andra saker.
Säger som dom andra, läs på otroligt mkt mer än du tror är nödvändigt innan du börjar.
Hur mycket det ger är helt beroende på sliparen och hur vass maskin man har org.
Kan man tänka sig nalla effekt från lägre varv och höja slutvarvet till max vad motorn tål så kan man nå höga siffror.
Ju äldre maskin dessto mer finns att hämta pga sunkiga org portar eller almänt lägre trimgrad back in the days.
Tar man en snotrick och maxar ur den får man säkert ur 30% mer effekt men tar man en F7/F8a så ska man vara nöjd med 5-10% ökning med enbart portning.
Det är många bäckar små som tillslut ger den stora knuffen. Större fuggar-insug/överströmmare-Utblås-Högre kompförhållande-rätt- avstämda pipor utformning topp och tändning.
På oldtimers (före 2000talet) kan man finna mycket farbröder genom att porta i vevhuset. Även än idag går det fila till sig någon kuse i vevhuset