powertech

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
sitter och läser en massa olika om powertech motorn.

om man slänger på pipor på motorn behöver man då bestycka om den ?
eller ställer den om sig själv ?

jag själv tycker eftersom det är en förgasarmotor måste man ställa om den själv men vissa andra säger att man kan köra med orginal eller bara köra på större munstycken och utan att den drar mer bensin.

någon som kan förklara ?
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
sitter och läser en massa olika om powertech motorn.

om man slänger på pipor på motorn behöver man då bestycka om den ?
eller ställer den om sig själv ?

jag själv tycker eftersom det är en förgasarmotor måste man ställa om den själv men vissa andra säger att man kan köra med orginal eller bara köra på större munstycken och utan att den drar mer bensin.

någon som kan förklara ?
Det enda den ställer om är ju efter höjd och temperatur vilket dpm:en sköter...
Så nog lär du kolla bestyckning om du ska på med pipor...
Ett plus är ju att powerteken har knacksensor... Kanske räddar nån kolv iaf...
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
va precis som jag tänkte då.
tycker det lät konstigt att powertechen ska kunna ställa om sig så mkt.
om den hade varit så bra på att ställa om sig, är det ju totalt onödigt att ha en SDI motor.
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.279
85
48
Övik
Vilken motor du än har måste du ställa om bränsletillförseln när du slänger på pipor. En insprutare måste mappas om i programvaran och en förgasare byter man munstycken m.m på. Det finns såklart fall där man har tur och det funkar med originalbestyckningen, men det hör till undantagen.

Det som DPM och SDI gör är att dom reglerar bränsletillförseln mot hur mycket syre den får in via luftburken för att få en viss bränsle/luftblandning. Ändrar du då motorn så den behöver mer/mindre bensin pga ökad effekt kommer det troligtvis att bli kalas i cylindrarna.
 

BowmorE

Välkänd medlem
3 feb 2005
1.108
1
16
38
kiruna
Vilken motor du än har måste du ställa om bränsletillförseln när du slänger på pipor. En insprutare måste mappas om i programvaran och en förgasare byter man munstycken m.m på. Det finns såklart fall där man har tur och det funkar med originalbestyckningen, men det hör till undantagen.

Det som DPM och SDI gör är att dom reglerar bränsletillförseln mot hur mycket syre den får in via luftburken för att få en viss bränsle/luftblandning. Ändrar du då motorn så den behöver mer/mindre bensin pga ökad effekt kommer det troligtvis att bli kalas i cylindrarna.

jo jag är helt med på det. men har fått min fråga besvarad iallafall.
föresten kan ta en i samma veva.
vart kan man lämna in skotern för mappning ?