Pox 2 800-bluddrar/misständer

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Har en 04 som när man ger fullt inte svarar som den ska, bluddrar eller misständer.Testade byta stift, men ingen skillnad.
Låter som att den går på en cylinder på tomgång.
Men vissa gånger när man gasar funkar den, Verkar som ett tändproblem, men jag har egentligen ingen aning.
Nån som känner igen detta??
 

tofferacing

Välkänd medlem
15 dec 2008
297
0
16
prärien
har haft samma problem 2ggr både på min 660cc ves å min proxr800 motor,å bägge gångerna va det tempgivarn,,om det inte e nå slitage i cylindrarna som gör att det krånglar. 300kr kostar en tempsensor art nr# 4010398,passar de flesta 2cyl polaris,,så det e ju värt ett försök om resten verkar verkar vara ok,uppstod problemet plötsligt lr har det kommit smygandes? sitter ju även en knacksensor på -04 800cc kan även vara den som spökar,,men knackisen har inte spökat för mig dock
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Hej hoppas det är OK att jag lånar tråden.

Jag har exakt samma symptom på min arctic och det vore intressant och veta om vi har samma fel. Om det nu skulle vara tempgivaren som krånglar vad är det för felsignaler som sänds till motorn som gör att dom kan gå såhär dåligt? Förresten är tempgivare samma sak som termostat eller har jag blandat ihop helt galet?
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Hej hoppas det är OK att jag lånar tråden.

Jag har exakt samma symptom på min arctic och det vore intressant och veta om vi har samma fel. Om det nu skulle vara tempgivaren som krånglar vad är det för felsignaler som sänds till motorn som gör att dom kan gå såhär dåligt? Förresten är tempgivare samma sak som termostat eller har jag blandat ihop helt galet?
Tempgivare är en "sensor", om det nu är rätt ord att använda, som känner av temperatur. Termostaten är, om jag har fattat det rätt, nån slags ventil som har som uppgift att ovanför en viss temperatur släppa igenom kylvatten, och under en temperatur stänga det ute. Eller om det är tvärt om. Ju mer jag skriver desto mer osäker blir jag. :p Termostaten har i alla fall som uppgift att hålla en någorlunda konstant temperatur i kylsystemet, medan tempgivaren bara är just en givare. En enkel variant av tempgivare skulle väl bara skicka ström till tempvarningslampan om motorn blir för varm, eller nåt... Det kanske är annorlunda för dem som kör med EFI?

Aja. Jag ska nog fan inte säga bu eller bä. :p Men jag är i alla fall ganska säker på att tempgivare och termostat är olika saker. :)
 

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Kan man försöka koppla förbi tempsensorn, eller måste man köpa en ny för att prova om det är den det är fel på?
 

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Kan man försöka koppla förbi tempsensorn, eller måste man köpa en ny för att prova om det är den det är fel på?
Till din lycka (kanske) så såg jag nyss när jag bläddrade i min nyhemkomna SLP-katalog att det faktiskt finns en tempgivare-bypasskabel att köpa av dem! Så den går rimligtvis att koppla förbi. Saxar info om själva bypassern från deras hemsida och katalogen:

SLP skrev:
Temperature Sensor Bypass Plug

The Polaris 2000-2005 600/700/800 Twins with Premium/Regular key switch settings retards the timing if the water temperature exceeds a certain level. The water temp sensors often fail, and when they do, your sled will not run properly. This simple bypass plug allows you to disconnect the temperature sensor as a quick and easy troubleshooting test.
Länk till produkten: http://www.slp.cc/catalog.cfm?pageID=detail&view=description&catalogID=3&catID=24&productID=233
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Jag hade liknande problem på min 600a. Fast den gick som den skulle på tomgång och bluddrade bara under belastning.

Det visade sig vara kylarslangen som sprungit läck, därmet ångade det upp i slangen till tempgivaren som sitter uppe på toppen.. Så då ströp den tändningen helt enkelt när man belastade den för å skydda motorn. så om den givaren inte funkar så kan det ju bli samma problem..
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag hade liknande problem på min 600a. Fast den gick som den skulle på tomgång och bluddrade bara under belastning.

Det visade sig vara kylarslangen som sprungit läck, därmet ångade det upp i slangen till tempgivaren som sitter uppe på toppen.. Så då ströp den tändningen helt enkelt när man belastade den för å skydda motorn. så om den givaren inte funkar så kan det ju bli samma problem..
Gjorde den så nångång när du gav full gas på led eller var det bara i tex lössnö?
 

San_Andreas

Välkänd medlem
22 jan 2010
348
1
16
Skell-Hell
Gjorde den så nångång när du gav full gas på led eller var det bara i tex lössnö?
Den bluddrade och gick bara på en cylinder (typ) så fort jag gav mer än 20% gas.. detta på led.. tror inte jag hade tatt mig fram nånstans i lössnön när den gick så.. Går iaf som en klocka nu efter jag bytt slangen. Men som sagt då var det givaren som ströp tändningen för den tyckte att det gick för varmt..

P.S. En tempgivare är en som det heter givare som känner av temperaturen och sänder signal till en mottagare (i detta fall tändningen). En termostat är en "mekanisk" givare som öppnar/stänger beroende på vilken temperatur den är (typ termostaten i en kylare på bilen).
 

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Har inte bytt ännu, men en fråga bara från en som inte har så bra koll, vart sitter denna tempsensor/givare?
 

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
jimbeam: har du fått bukt på problemet? Kan ju bara meddela att det var tändspolen som var trasig på min, jag bytte den och nu går det klockrent, inga misständningar eller bludder.
 

jimbeam

Medlem
1 mar 2010
32
0
1
luleå
Nej jag har haft fullt upp med att byta topplocks packning och cylinderfotspackning och alla bränsle slangar på en lynx rc! men nu är det klart och Jag ska nog ta mig an problemet i morgon kväll, har hört mig för lite mer, och det verkar som om dom flesta tror att det är avgasportarna som strular, är det nått speciellt med dom närjag tar isär dom? någon som vet???
 

Plupp

Välkänd medlem
17 feb 2010
100
0
6
Piteå
Var försiktig så du inte river sönder packningen bara. I övrigt är det bara lossa 4 st 10mm/hatt (pass upp, locket är fjäderbelastat.)
Under locket sitter en hattformad mutter (10mm) Du kommer förstå när du ser den :) Skruva upp den, ta bort gummibälgen, sen vickar/bryter du lite för att ta upp blocket som ventil"huvet" sitter i. Men som sagt, var försiktig så du inte förstör packningen.
"Klarrt å betarrt"