Primär variator cf8 2010

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Hej.
Min skoter har säckat ihop i primären. Korset har spruckit.
Är det någon som vet en eller flera återförsäljare av dessa, kanske en hel variator?
Kanske att någon av er läsare har en begagnad till salu?

Tack på förhand.
/en uppgiven själ i fjällen..

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Ja ska ut och kolla i variaror hyllan idag! Kan ha nått som passar, är de bara korset du behöver?

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
3st kors hitta ja och en komplett fixedpin variator men då va ju frågan om dom passar cf8-10 ska kolla på -10 som står i garaget om de verka vara samma samt jämföra med browns

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
JRO : kolla jättegärna det! Det är korset som spruckit på två ställen och jag tänkte byta ut det och sedan få hela variatorn balanserad på en lokal firma. Gissar på att korset är billigare än hela variatorn?
Vad beträffar ovan nämnd balansering, krävs den?

Vad kan vara grunden till haveriet? Skotern har gått dryga 370 mil nu, tycker det var haveri på den detaljen lite väl tidigt om man ser till milen på maskinen, eller? Har långvarigt högvarvande inverkan på detta haveri? Vad jag kan se så är det bara fjädertryck mot detta kors, men inte där sprickorna uppstått.. Som sagt helt borta på variatorer..

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
Har en 2011 m8 och mitt kors sprack förra helgen också.

Så även jag är intresserad av ett kors/hel variator och 10-11 har samma variator.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
De va lite halv knepigt hitta info om vilket kors som passar efter -06 eftersom dom sluta speca korset som en egen del pga balanseringen! Någon annan som vet?

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
Har fått höra från flera olika håll att det är bara byta variator, ca 2500 för en variator utan vikter och fjäder från USA.

Snorush

Välkänd medlem
2 nov 2011
290
0
16
Osel
har en ny 2013 m8 variator till salu om nån är sugen !
Har även en polaris p85a som är om konad till ac kona, en mycke bättre variator än ac orginal

lappmatti

Aktiv medlem
5 nov 2012
54
1
1
Piteå
har en ny 2013 m8 variator till salu om nån är sugen !
Har även en polaris p85a som är om konad till ac kona, en mycke bättre variator än ac orginal
Är det 3 eller 4 armad på - 13?
Till vilken årsmodell är polarisvariatorn anpassad?

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
Har hittat ett kors till variatorn nu.. det problemet löst :)

Locket, fjäder och muttern till korset är bortskruvad men är korset gängat också?

Blir jag tvungen att ballansera variatorn efter att jag monterat i nytt kors?

JRO

Välkänd medlem
2 dec 2012
917
26
28
Skell
Korset är gängat och sitter med någon grön låsning, jag värmde mitt med gasen och hade gjort mig ett special verktyg som passade som en trekant över korset( svetsad trekant med 2 meters stål rör) sen låste jag baksidan på variatorn med en start krans från en polaris som jag svetsat fast ett 4 kants rör i som sedan klämdes i skruvstädet...kan säga att dom där verktygen använts flitigt genom åren då dom passar polaris med :)

aleham

Välkänd medlem
7 jan 2011
296
1
16
JRO : Fiffigt med egna verktyg :), Mitt kors var totalrasat så det kunde jag ta av, behövde inte gänga av det när jag väl började pilla..
Muttern på utsidan gick dock gänga då den var hel, värme krävdes.
Hur pass hårt ska korset gängas på, något vridmoment? Liksaså muttern?

Hur hårt ska skruvarna till "fjäderlocket" dras?