primär variator på 800r power tek

steffo_4

Välkänd medlem
8 mar 2007
252
0
16
41
sundsvall
tjena, har problem med min primär variator,har bytt till 800 trail ramper och gul/grön fjäder, har fått bytt bussningar 2 gånger nu på 40mil!kan det vara på grund av det ja bytt? eller slits dom bara ut...
har hört att det är många problem med just det på TRA 7an...
någon som haft samma bekymmer? eller vet om det går att få till detta problem!

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Antar att det är bussningarna som glider mot axeln du menar (417006900 Bushing outer half, och 417009204 Spring cover bushing).

Jag väntar på den till fjäderkåpan, å nu undrar jag hur du får ur dem gammla? Pressar du ur dem? Värmer du?

Vad har du för Loctite till dem nya?

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
fjäderkåpan, å nu undrar jag hur du får ur dem gammla
Bytte denna för ca 6-7mil sen. Jag sågade av den, och knackade ut delarna med hammare och mejsel. Ta de långsamt, tycker man de tar tid kan man göra lite onödiga märken i grejerna.
När du pressar i den gamla, använd en mindre press om du har tillgång, de e knivigt att knacka ner den med hammare. Jag använde en pelarborr som press, funkade finfint, en äldre grön grov rackare.

På Variatorskivan så måste man först bort med låsringen som sitter där, den är lite lurig att få ut, den har inga öglor. Jag använde en syl för att få ut den den första biten och sedan en tång och plattmejsel.

Det finns BRP verktyg för detta kan påpekas.

c2h5oh

Medlem
13 mar 2007
47
1
8
Bytte denna för ca 6-7mil sen. Jag sågade av den, och knackade ut delarna med hammare och mejsel. Ta de långsamt, tycker man de tar tid kan man göra lite onödiga märken i grejerna.
När du pressar i den gamla, använd en mindre press om du har tillgång, de e knivigt att knacka ner den med hammare. Jag använde en pelarborr som press, funkade finfint, en äldre grön grov rackare.

Det finns BRP verktyg för detta kan påpekas.
Tack!

Precis fått ur den gamla, HELVETE va den satt. Vart ett litet märke efter mejseln, sågade också, värmde och kylde också, men det hjälpte föga...

...vilken Loctite använde du?
Jag har tillgång till 638, ska väl inte vara för hög belastning på dem där bussningarna?

Pressar kryllar det av på jobbet...

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Jag använde ett lim från Locktite, kommer inte ihåg vad de heter. Men de var ett lim, inte liknande packningsklister.

Kom ihåg på fjäderkoppen att knacka över lite gods för att "låsa/hålla" den på plats eftersom de inte sitter någon låsring där.