primärfjäder till ext´n, någon kunnig som kan hjälpa?

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
Så, jag tänkte ta och sätta i en hårdare fjäder i primären på min ext 530 mc från 91..

någon som kan färgkoderna, eller kan hjälpa mig med att hitta en lämplig fjäder? den är lite för mjuk och klen i starten, och orkar inte riktigt riva ifrån som jag vill. att dreva om blir svindyrt, så jag vill prova med en variatorfjäder först.

Nån som kan lite och vill hjälpa mig hitta rätt?

//Dennis

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
jo, men det räcker inte med bara lilla drevet, blir kedja också, och eventuellt stora drevet för att det ska fungera. fjädrar har jag möjlighet att få tag på för en hundring. bara jag vet vilken färg som är original, och vilken som är ett eller två steg hårdare.

tillslagsvarvet är vid 3000rpm just nu, och sen drar den mjukt iväg, och inte riktigt det bett som det borde vara.

eftersom jag inte sysslat med variatorer förut, så skulle jag uppskatta lite hjälp och tips.

iof kan jag ju chimsa fjädern, men det ger enligt den info jag fått max 600rpm i tillslag. skulle nog vilja få upp tillslaget till 4000-4500rpm tror jag, då märker man nog lite skillnad. men återigen kan jag ha fel då jag inte sysslat med detta förut.

//Dennis

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
hittar ingen svartlila på någon av listorna

Enligt sprängskissen så ska det tydligen vara röd original på skotern, och i rekommendationstabellen så står det gul/grön vilket ska ligga ett steg över röd så vitt jag kan se, men jag vet ju inte vilket tillslagsvarv jag får på gulgrön.

//Dennis

långturbo

Medlem
23 jan 2009
38
0
1
skellefteå
svartlila är en black magicfjäder. lite argare än grön gul. har svart lila i min 800 men då har jag 72grams vikter såden slår ändå bara in vid 3400. men på en ext med orginalvikter borde den hamna på drygt 4500. fjädern finns på bengans i östersund kostar typ 300

dhenniz

Välkänd medlem
17 nov 2005
1.163
3
38
Strömsund
aah, då vet jag, men den fjädern passar på min gamla comet 108c/exp variator? jag har ju ingen aning alls. =D

tack för svar förresten, jag är otroligt tacksam för svaren jag får ikväll, då jag ska fixa fjäder i morgon innan jag åker hem igen till skrotern :beer: