Primärvariator M800 -2012 låser sig!

Anduurs85

Ny medlem
6 jan 2017
4
0
1
Luleå
Hej alla! Just köpt min första skoter som blev en Arctic Cat M800 2012. Har bra erfarenheter av att skruva i nästan allt förutom just skoter! Nu till problemet:
Ibland när man släpper gasen så "dör" den, för att sen när man ska dra igång den igen så drar man runt motorn också. Har då förstått att det är något som kärvar i främre variation. Det räcker att ta en skruvmejsel och bryta till lite lätt så smäller det till och remmen blir slak igen så det går att dra igång den. Vad bör jag köpa och byta? Fjädern var hel iallafall, vilket var det första som slog mig att titta på.
Tacksam för råd och tips!
Mvh Anders

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Börja med att skruva av locket på variatorn och kolla hur vikter å rullar ser ut.
Kolla också hur lätt den rör sig på axeln.
Har den gått långt kan det vara dax för renovering eller utbyte av variatorn eller så kanske det räcker med en rengöring.

Anduurs85

Ny medlem
6 jan 2017
4
0
1
Luleå
Okej ska kolla på det igen imorgon! Tack för svar. Den har gått ca 500mil. Jag tyckte att den rörde sig lätt på axeln, men en av rullarna gick segt i förhållande till dom andra! Kan det vara att det ställer till det? Vikterna såg alla ut i samma skick, haha inte lätt för mig att veta om dom var bra eller dåliga.
Får plocka lös imorgon igen och titta bättre. Ha en fin kväll!

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
kolla så du inte har en spricka I korset ( korset är den del som rullarna sitter i ) , det är inte alls ovanligt och då nyper den over glidklackarna , att någon av bussningarna kärvar är ovanligare ...

m@rke

Aktiv medlem
30 okt 2009
92
0
6
luleå
Hej alla! Just köpt min första skoter som blev en Arctic Cat M800 2012. Har bra erfarenheter av att skruva i nästan allt förutom just skoter! Nu till problemet:
Ibland när man släpper gasen så "dör" den, för att sen när man ska dra igång den igen så drar man runt motorn också. Har då förstått att det är något som kärvar i främre variation. Det räcker att ta en skruvmejsel och bryta till lite lätt så smäller det till och remmen blir slak igen så det går att dra igång den. Vad bör jag köpa och byta? Fjädern var hel iallafall, vilket var det första som slog mig att titta på.
Tacksam för råd och tips!
Mvh Anders
då har en rulle pajjat och mest troligt nött ner en vikt så att vikten låser sig mot korset i utväxlat läge. väldigt vanligt

mbuffalo

Välkänd medlem
21 sept 2008
188
1
18
Bussningen i variatorn har svällt och måste slipas ner lite eller bytas ut. Du måste ha isär hela variatorn för att göra det.