Primärvariator till Crossfire

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Var iväg igår och köpte en till skoter . Blev en Crossfire 800 -07. Gick inte att provköra så testade när jag kom hem och märkte variatorerna växlar riktigt dåligt.
Rev isär primären och såg att ena vikten var helt nersliten pga att rullen den går mot var helt slut.
Har nyss lyckats att få bort det stenhårt sittande variatorkorset och ser nu att det inte går att byta rullarna.
Då till problemet. Ringde en Arctic Åf och fick veta att varken rullar eller variatorkors med rullar finns som reservdel.
Hur ska jag lösa det här? Måste ha skotern körklar innan nästa helg!

TobbeE_87

Guest
18 feb 2005
786
0
16
37
Sollefteå
Exakt samma sak hände för en kompis på hans crossfire 700 -06 Växlade skitkonstigt innan den till slut vägrade gå tillbaka, utan när han bromsade stanna skotern... Var en bult till en av vikterna som gått av å viiktaen fastnade på nå vis... Den vikten var iaf eb minst sagt stor grop i å en av rullarna kärvade. Han beställde, om jag minns rätt, ett komplett kors från bengans... Så kors ska finnas som reservdel, iaf där... Lycka till // Tobbe

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Min dog också när jag bromsade. Nu är det inget fel på viktpinnarna utan bara rullen. Måste få tag på delar innan helgen så tror inte jag hinner få hem nåt från bengan då, men verkar som att bengan är den enda som kan få fram delar då arctic åf inte kan.

Andersson

Välkänd medlem
31 jan 2007
1.338
1
16
Kiruna
Verkar vara ett vanligt på fel 06orna. Polarn har Exakt samma fel på sin F7 motor en 06a. Vikten har legat still mot rullen å nött ner vikten samt rullen rejält och de är ej utbytbara. Blev tvungen att beställa en ny variator eftersom att ett nytt kors med rullar/glidplattor gick på 3800kr..

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Har ingen 06-variator själv, men är ni 100% på att det inte går att byta rullar?
Fick en 05as "omrullad" för ett par månader sedan, ivf...
Enda hindret (?) torde vara att AC inte listar några servicedelar på sprängskisserna?

antonericsson

Medlem
22 jan 2009
30
1
8
Sollefteå
Kanske lite sent ute, men det är min variator som TobbE 87 snackar om. Rullen som var trasig i korset kärvade inte nå märkvärt, men de kändes att den var trasig(glapp), konstig att vikten slipats ner 10 gram under "orginalvikt". Nåja, tillbaka till ämnet

Bengans motor sålde både rullar löst samt kors löst. Dock hade han ej rullar på hyllan då ja skulle beställa, så de fick bli ett kors då ja var lite desperat. Åt mig kunde Bengan slänga grejjerna på bussgods så ja hade grejjerna samma dag :)

Henrik.E

Välkänd medlem
5 dec 2006
234
0
16
Dalarna
Jag fick tag på delar nu iaf. Fick plocka ihop rullar, bussningar och pinnar från lite andra modeller och årsmodeller så nu är det som nytt igen. Fick tag på allt utom glidpuckarna som gör att korset glider i variatorn, så dom svarvade jag nya av backelit.

Min trasiga rulle var inte heller mycket sliten. Bara bussningen som var slut så att rullen glappade. Ändå hade vikten slitits ner 30 gram.

mr p-j

Välkänd medlem
2 jan 2006
480
0
16
det går att beställa rullar från bengans. han tar rullar från nån äldre arctic variator som använder samma rullar. men dom nya variatorerna har inget reservdelsnummer för rullarna hos arctic.

att lämna in variatorn för byte av rullen gick på 500 kr. och det är inte säkert att man får lös korset utan att det går sönder. om det är fler saker i variatorn som är slitna så kan det vara idé att titta på en helt ny variator istället för att renovera.