Prisfall?

Ricke

Medlem
1 jan 2000
44
0
1
Hur mycket sjunker en skoters värde på en säsong. Självklart beror det på åkstil, modell mm. Men i regel. Ett ex:
Jag köper en Polaris RMK-00 för 55.000:- åker en säsong, inga skador uppstår utan skotern ökar endast i mil. Va kan man begära igen, nästa höst?
Tack på förhand...

Ps. Om man handlar en skoter nu, och funderar på att åka en säsong och sedan sälja. Vilken modell/serie är mest eftertraktad igen. Va ska man köpa nu för att inte sedan stå där nästa höst å ingen vill köpa?. Ds.
 

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Sånt där är alltid väldigt svårt att säga. Beror på hur mkt den miltalen ökar, hur det ser ut på övriga beg. marknaden. Nypriserna kanske sjunker (dvs. inte stiger lika mkt som vanligt) så beg. skotrar bilr billigare. Å andra sidan kanske nypriserna stiger såpass mkt att du kan få mer än vad du gav.
Men generellt får du nog bereda dig på att räkna bort 5-10kkr på en såpass "ny" maskin...det är mindre på en ännu äldre, men mer på en ännu nyare.

RMK'n är nog en skoter som du kan vara ganska säker att hitta köpare på. De modernare maskiner som kan vara aningen tungsålda är förmodligen de lättaste i touring-segmentet, dvs. 380-touringarna (aka. "uthyrningsskotrar"), men jag tror inte att nån "ny" maskin kan klassas som tungsåld faktiskt (så länge priset är det rätta).
 

mickE

Välkänd medlem
1 jan 2000
704
0
16
Jag skulle nog tipsa om en Summit 600-99 och framåt, 700-00 och framåt eller 800-01 och framåt.

Alltså ZX- chassiet. Lättsålda maskiner som ligger ganska högt i kurs.....
// Micke