Pro Rmk -13 och uppåt

stenman500

Välkänd medlem
20 okt 2009
174
1
6
Örnsköldsvik
Hej, har googlat lite och utan framgång hittat någon vettig information angående hur pass den nya remdriften har fungerat?

Hur har den fungerat under den gångna säsongen?

Finns det några major problems eller vad är det som händer med 14's modeller förändringsmässigt gentemot 13's pro rmk angående den nya remdriften.


Kört en 2010 m8 sen ny och är fruktansvärt nöjd fortfarande men funderar eventuellt på ett byte till nästkommande säsong och då har en pro rmk med turbo fastnat i tankebanorna.
 
Reactions: trixa

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Minns inte milen men kanske ~100 förra säsongen. Inte ett problem med QD, monterade klämman nästan direkt efter att man börjat köra... Men har missat vad gjort de gjort tills iår, om de gjort något?
 
Reactions: trixa

bonkarn88

Välkänd medlem
13 aug 2011
418
1
16
jämtland
ja för den kostar ju typ tusen kronor mer också! Höll på att få spader när ja skulle beställa en! runt 3300 kr. Då sket jag i de! Ingen som är sugen på att göra en beställning från staterna? :)
 
Reactions: trixa

Davajn

Välkänd medlem
19 dec 2012
1.987
266
83
Skellefteå
www.instagram.com
bonkarn88 hade nyligen en stor beställning från staterna med diverse remmar m.m. köpte 2st QD remmar och dom gick på 170$ st. Så de blir en bra skillnad mot dom svenska priserna!
 
Reactions: trixa

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
En fråga om konstruktionen på QD, men visst sitter väl bromskivan på axeln från variatorn på den också, blir det inte lite väl häftiga påfrästningar på en rem om man tvärnitar med bra grepp? Dock ska den ju hålla för fullt gaspådrag men det borde inte kunna komma upp i samma moment.
Skulle remmen gå av lär det ju inte gå att bromsa.
 

polarisindy400

Välkänd medlem
11 jan 2009
3.386
16
38
piteå
En fråga om konstruktionen på QD, men visst sitter väl bromskivan på axeln från variatorn på den också, blir det inte lite väl häftiga påfrästningar på en rem om man tvärnitar med bra grepp? Dock ska den ju hålla för fullt gaspådrag men det borde inte kunna komma upp i samma moment.
Skulle remmen gå av lär det ju inte gå att bromsa.
på dom flesta skotrar sitter ju bromsskivan där ändå. men visst, blir nog bra mycket mer kraft och pall nita där det är bra fäste än att ge full gas
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Gasning ger mer kraft på remmen än bromsning. Det är mycket mindre vikt på mattan (sämre fäste) vid bromsning än under gaspådrag.

Speciellt om det "hugger" då man gasar.
 

peggen

Välkänd medlem
21 aug 2006
212
0
16
Är de några garanti ärenden/updateringar som skall göras förutom klämman på drivaxeln ? Hörde nått om bulten till nedre drevet. Då bult skallen tydligen kunde gå av?
 

Erikxson

Välkänd medlem
16 jan 2012
346
0
16
Uppland/Hälsingland
Ja såklart det blir mer då mattan vill gräva ner sig vid gaspådrag, tänkte nog lite galet. Kan dock inte känna att jag skulle lita 100% på remmen vid höga hastigheter.

Skickat från min ST27i via Tapatalk 2
 

FOX rider

Välkänd medlem
10 okt 2006
1.426
9
38
47
Ludvika
Remmen är inte gjord för höga hastigheter. Se det som en lössnö matta, gillar inte att pressas i höga hastigheter tex toppfartstesta över en sjö.
 

Krillekravall

Välkänd medlem
7 jan 2013
816
0
16
Jukkas
Hmm, när man läst trådar här och på andra sidan pölen, samt den som havererat inkom kompisgänget! Så är det vid chocklast dom gett upp, stora hopp med dålig landning eller som när polarn höll tummen då han korsade en kallkälla.. Bogsering blev resultatet!
 

sledman

Välkänd medlem
19 sept 2004
309
1
18
Hmm, när man läst trådar här och på andra sidan pölen, samt den som havererat inkom kompisgänget! Så är det vid chocklast dom gett upp, stora hopp med dålig landning eller som när polarn höll tummen då han korsade en kallkälla.. Bogsering blev resultatet!
Jag delar din uppfattning, och chocklast i samband med en stekhet rem samt övre drev känns som en än värre kombination.