Pro rmk -13 uppvärmning

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Tjena

Nyligen införskaffat mig en Polaris pro rmk 800 -13 med smidda kolvar
Jag har pratat runt och läst men skriver här också.

Det gäller varmkörning.

Viktigt med smidda kolvar att varmköra ordentligt, sen läser man från staterna att dom absolut inte rekommenderar varmkörning till arbetstemp då motorn ej får korrekt oljesmörjning vid tomgång och att den lilla oljefilm som finns i cylinderväggarna snabbt försvinner. Att man istället efter ~3min ska puttra iväg med varierande gas för maximal smörjning.


Det hela blir ju moment 22 när man har smidda wössner...

Vad säger ni?
 

Brygg

Välkänd medlem
9 sept 2009
2.672
12
38
Jämtland
Starta motorn. låt den gå en minut eller 2 så motorn blir + grader.
Kör sedan lugnt å fint tills den är genom varm. Sen spöar du den :)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Sopa gärna i 0,5% olja i bensintanken också så kan du varmköra hur länge du vill utan att cylindrar/kolvar tar skada hur än lite pumpen ger på tomg. Oljepumpen ska vara ställd så den tar ca 2% olja vid blandad körning, skruva heller upp för mycket än för lite såattsäga.
Ang varmkörning så duger de att ha den på tomg tills man känner värme i bakre kylare i tunnel. När de är handvarma kan man köra i väg lugnt och stegvist hårdare , man måste ju liks köra lugnt i 3-4km innan remmen är rätt värme för fulla pådrag och då är motorn garanterat fullt varm.
De går även rykten om att smidda kolvar kan nypa om man kört fast så man fått stänga av motorn ett tag (gräva), kylarna i tunneln blir iskalla av all snö och ingen cirkulation så när man startar motorn igen så kommer en kallchock av vatten krympa cylindermåttet. Man drar ju på rätt rejält ur gropen så kolvarna blir stekheta fort och då hänger nog inte kylavttnet med att värma cylinderfodret i samma takt. Jag vet inte hur allvarligt man ska ta detta för de sitter ju termostat så de bör inte bli så våldsam chock för motorn, men de är säkert vettigt att ha den på tomg några sek extra innan man tar sig ur fastkörningen, allt för fridens skull.

Man bör varmköra liknade detta även med gjuten kolv såklart.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
Instämmer med Boost. Har kört med smidda kolvar i 3 säsonger nu. Har inte haft några problem med att kolven har nypt. Däremot ringarna med det är en annan femma...

Jag har ställt pumpen så den dragit 2% blandad körning. Dock har jag bara kört med lite olja i bensinen under inkörning, för lat för att blanda jämnt. Det är såklart inget negativt, snarare bra, att kör med lite i tanken också. Varmkör du rimligt länge så är det nog inga problem att inte blanda i tanken, speciellt med rätt inställd oljepump.

Jag har alltid varmkört till 25c innan jag puttrar iväg och tar det lugnt tills han kommit upp i 45-50c. Sen är det bara att ge järnet. Tycker personligen inte att det finns någon vits med att varmköra till 40-45c på tomgång. Efter fastkörningar låter jag den gå en stund så värmen får stabilisera sig. Därefter försöker jag ligga på så lite som möjligt för att komma loss, på så vis hinner kolven växa så lite som möjligt. Sen tar jag det lugnt tills han är 40-45c igen.

Största nackdelen med smidda kolvar är att man bör ha kompisar med tålamod... :D
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.501
401
83
Malå/Adak
-15 Scandibeast: Jag varmkör på tomgång till 20C sen kör jag försiktigt en stund efter jag kört iväg.

Kallvattenchocken tror jag nog är en sak att hålla i minnet om man vill få ut max livslängd. Det är bara att kika på tempmätaren och hur den beter sig efter omstart. Den kan rasa från 70C till 35C på sekunder, (vad termostaten gör i detta system vette fan, men att reglera motortemp verkar den inte hålla på med), och ett sådant snabbt fall i temp bör kunna orsaka att det blir trångt någonstans. jag har den på tomgång tills att tempraset avstannat och den klivit en grad eller två igen. Min motor var isär efter 200mil ungefär för koll och undersökning, (var inget fel så den åkte ihop igen utan byte av någonting), och allting såg som nytt ut, inte ett märke överhuvudtaget så någonting gör jag då rätt =)
Min har haft oljepumpen uppskruvad något ända från ny förresten
 

Allee

Medlem
26 okt 2017
26
8
3
Tack för alla svaren.

Hitills så har jag kört lite extra olja i tanken, då jag mäter vad pumpen drar, tomgång till 40c och sen puttra iväg. Men det tar ju ett tag att nå den tempen... den står dessutom väldigt olämpligt för att stå och ryka på tomgång i 20min kl 07.00 :bigsmile:

Då vet jag att det funkar iallafall, ett par minuter och sen glida iväg tills rätt temp är nådd.

Kallraset vid fastkörningar har jag koll på.

Lite OT:
Har en GG trail can som är använd 1 gång om nån är intresserad.
 

JOS

Välkänd medlem
8 jan 2006
539
11
18
Gävle
Ja det är makalöst vilka temperatur svängar de har på dessa, vi kör för första gången Polaris nu å har inte sett nåt liknande förr på AC eller Doo. Den går upp toksnabbt till 70 å sen ner direkt till 35 när man slår på lite i lössnön! Åker med rivarna nere konstant på led även om det är löst, då ligger den klipp stadigt på 35. Måste vara minimala kylare! Termostaten öppnar på 35 gissar jag.
 

Henke800

Välkänd medlem
4 nov 2015
150
3
18
Smedjebacken
På en -13 som det är tal om i denna tråd öppnar termostaten vid 51c. Nya (201:cool: har ny termostat som öppnar betydligt tidigare, tror det var som du säger vid ca 35c.

Modeller med främre kylare upplever jag ligger betydligt stadigare i temp iaf Pro-Ride.
 

MGB

Aktiv medlem
24 jan 2017
79
2
8
Lycksele
Varför den kan sjunka så snabbt beror på avsaknaden av en fungernde bypass.
Termostaten hinner inte riktigt stänga och det iskalla vattnet tar den lättaste vägen vilket är in i motorn.


På axys tror jag bypasen fungerar bättre, och det är väl mest på maskiner med främre kylare som det blir mest påtagligt beroende på den större kylkapaciteten.

Rätta mig gärna om jag har förstått fel.