Pro RMK 155" 2013

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Hej!
Jag har nyss gått och blivit med Polaris, närmare bestämt en Pro RMK med 180 mil på mätaren. Har beställt en nödstopp, gått igenom det mesta på skotern och allt verkar schysst. Jag tänkte höra om det är något speciellt man bör veta? Någon eftermarknadsdel man bara måste köpa? Eller nåt annat?

Tack på förhand!
 
Last edited:

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Hej!

Det sitter ett antal kontaktstycken till spridarna mm. Ta isär dem, se till att det inte finns oxid och fyll med fett. Eftersom de är felmonterade från fabrik rinner vatten längs kablarna och in i kontaktstyckena som får dålig kontakt och då fungerar inte spridarna som de skall och det kan bli allvarliga följder tex motorskador och haveri.

Kolla hur stiften ser ut, bägge skall se likadana ut efter körning.

När du ändå är under kåporna, kolla alla andra anslutningar och kabelhärvor så inte det börjat "gnaga" någonstans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 

monno

Välkänd medlem
16 okt 2010
3.618
99
48
Örnsköldsvik
Du har ju tråden "Värna om era sköra motorer" eller vad den heter här som beskriver rätt bra vad man kan göra här på snowmobile.
Köpte nyss en 2013 PRO RMK jag också. Dock med lite över 300mil. Det hjulboggie säger med spridarkontakterna ska jag dock kolla upp!

Jag skruvade upp oljepumpen på min då han jag köpte av stoltserade med att den drog så lite olja. Jag personligen var inte lika övertygad om det är så förträffligt. Skruvade dock upp 2 varv vilket kanske var väl mkt då jag tycker den ryker så förbannat nu istället så ska nog skruva ned lite igen. Tror 1-1,5 räcker. =)
Väldigt enkel operation om du äger en vettigt verktygssats. Alternativt om du har små små små händer.

Sen skaffade jag block off plåtar till under pipan samt till fotstegen så man slipper fylla isen med buk och ev. döda QD remmen.
Skulle du behöva såna plåtar fick jag kontakt med en kille på Facebook som fixade såna till bra pris och riktigt fina också.
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Du har ju tråden "Värna om era sköra motorer" eller vad den heter här som beskriver rätt bra vad man kan göra här på snowmobile.
Köpte nyss en 2013 PRO RMK jag också. Dock med lite över 300mil. Det hjulboggie säger med spridarkontakterna ska jag dock kolla upp!

Jag skruvade upp oljepumpen på min då han jag köpte av stoltserade med att den drog så lite olja. Jag personligen var inte lika övertygad om det är så förträffligt. Skruvade dock upp 2 varv vilket kanske var väl mkt då jag tycker den ryker så förbannat nu istället så ska nog skruva ned lite igen. Tror 1-1,5 räcker. =)
Väldigt enkel operation om du äger en vettigt verktygssats. Alternativt om du har små små små händer.

Sen skaffade jag block off plåtar till under pipan samt till fotstegen så man slipper fylla isen med buk och ev. döda QD remmen.
Skulle du behöva såna plåtar fick jag kontakt med en kille på Facebook som fixade såna till bra pris och riktigt fina också.
Okej, ska också skruva upp oljepumpen tänkte jag. Vad kostade blockoff-plåtarna?
 

ErikHolmgren

Medlem
2 apr 2011
46
3
8
Sundsvall, Sweden, Sweden
Hej!

Det sitter ett antal kontaktstycken till spridarna mm. Ta isär dem, se till att det inte finns oxid och fyll med fett. Eftersom de är felmonterade från fabrik rinner vatten längs kablarna och in i kontaktstyckena som får dålig kontakt och då fungerar inte spridarna som de skall och det kan bli allvarliga följder tex motorskador och haveri.

Kolla hur stiften ser ut, bägge skall se likadana ut efter körning.

När du ändå är under kåporna, kolla alla andra anslutningar och kabelhärvor så inte det börjat "gnaga" någonstans.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ska absolut kolla de där kontaktstyckena på spridarna (hade ingen aning om det). Nya stift är nyligen beställda, så ska hålla koll hur de ser ut efter körning.

Tack för hjälpen!