Pro rmk 2013 går varm

efah94

Medlem
8 feb 2021
6
0
1
30
Västerås
Tjena gänget,
Jag är väldigt nybörjare på Snöskotrar och är en "Semesterkörare" om man får säga så.

Jag äger en pro rmk från 2013 och den har funkat fint!
Dock uppstod det ett problem för några dagar sedan. Den hade stått ute under natten när det var -30, dagen efter var den galet svårstartad men fick tillslut igång den. Nu till problemet. Den blir varm väldigt snabbt. Jag körde iväg på en led i ca 400 meter och då var tempen uppe på 130 grader! Det konstiga här är att den inte varnar alls. Normaltvis varnar den vid 105, men nu varnar den inte alls.
Någon som har någon idé om vad som kan vara fel

/Emil

efah94

Medlem
8 feb 2021
6
0
1
30
Västerås
Semesterkörare levde jag VÄLDIGT Mycket upp till.
Funderade lite kring tempen igen och spotant gick jag in på en konvertering från Fahrenheit till Celsius. 130 grader F är ca 54 grader C vilket stämmer bra med den tempen den brukar ligga på under den körningen.

Så jag startade upp skotern igen och SE PÅ FAN, tempen har på något sätt ändrats till Fahrenheit.

Allt gott! hahahha...

MVH Emil

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.711
833
113
Kramfors
De är lätt hänt att råka ställa om till faren :)
Hursom så går pro rmk het på hård led så isrivare är ett måste i stort sett hela tiden på hårt spår. Stänklappen är viktig att byta ut från org med hål i till en från äldre dragon eller switshback som är helt tät och bättre form. Då sänks tempen med minst 5-7c på hårt spår. Jag har förlängt denna läpp 15cm till med invik inåt matta de sänkte tempen närmare ca 5c till.2920129203

efah94

Medlem
8 feb 2021
6
0
1
30
Västerås
Haha ja, kände mig som ett fån i efterhand. Men mycket skönt att det inte var något mekaniskt fel på den.

Isrivare sitter på och de gör sitt jobb. Stänklappen hade jag inte ens en aning om att den kunde påverka tempen. Detta är absolut något jag ska kika på! Tack för hjälpen!