Pro RMK 600 2012?

Norrlänningen

Välkänd medlem
4 dec 2010
290
0
16
Gävle
Ni som har kört maskinen, vad tyckte ni?
Den ser otroligt fin ut, men är steget till en Pro RMK 800 för stort?

Jag skulle egentligen ha provkört i Arvidsjaur tidigare här, men blev tvungen att rycka in på jobbet..
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Jag har snowcheckat den :)
I vinter har jag kört std. RMK 800 2011 och byter nu till en 600'a. Många tycker nog jag är knäpp i huvudet… men denna 600 går verkligen bra! Den känns så otroligt smidig. Mera lättkörd än 800'an tycker jag. Otroligt fin balans. Du bestämmer över maskinen, inte maskinen över dig. Jag har bara kört den efter led. Efter 100 meter på den hade jag bestämt mig. En sån ska jag ha! Jag tror jag provkörde den 6 gånger för den va så jäkla kul att köra! Ångrar verkligen inte att jag sålt 800'an. Den har fått bra kritik. se:

http://www.atvpt.com/2012polarissnowmobiles.htm
http://www.sledtrax.se/articles/1011/members/2011-03-17_20_ar/index.shtml

Jag filmade provkörningen jag var på:
http://www.youtube.com/watch?v=HT0aMg6rZoc
 
D

Draken

Jag blev lite besviken på den faktiskt,men det kanske beror på att den inte var 100 inställd som den vara senare eller nå.

Kändes som boggin var kopplad,reste bara nån dm och sen tog det tvärstopp. Visst den har inte samma pulver som 800 som gick på rullen hela tiden om man ville,men det kändes som att boggin på 600 var begränsad/kopplad på något sätt. =(
Var kanske inte så smart att köra 2st 800 före man körde 600,det gjorde ju att man blev besviken på effekten också.

Men chassi och fjädringsmässigt går ju PRO som en gud!

Det skiljer bara 2k till en 155" 800 -12...
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag har provat den en hel dag efter några dagars körning på 800an-dock var det på ~1500-2000m höjd, så det är inte rätt av jämförbart med körning här hemma.
Däremot tyckte jag att den gick skitbra! Den är extremt lättkörd, det är faktiskt som lynxenduro skriver stor skillnad mellan den och 800an, antagligen som en följd av att man kan fokusera mer på själva körningen och mindre på hur mycket gas man använder.(?) Det är bara att trycka fullt, sikta och följa med. :)
Däremot ska jag säga att jag bokade en 800 ändå, trots att jag upplevde 600an som det smartare valet.
Några anledningar:

Priset, det är alldeles för liten skillnad mellan 6 och 800 för att jag ska välja 600an. Utan att veta tror jag att 800an är mer lättsåld den dagen jag ska sälja.
Försäkringen kostar i stort sätt samma, baserat på skillnaden hos andra märken och andra modeller i Polaris sortiment (läs -10or och -11or)
Sedan är det den gamla vanliga visan-hur mycket du än har att köra med så blir du van efter ett tag och vill ha mer. Jag kan iaf skjuta den dagen framför mig en stund till med en 800 jämfört med en 600...
Soppaförbrukningen torde inte skilja nämnvärt under lössnöåkning då man får ligga på gas under längre stunder med 600an.
I vart fall var det ingen märkbar skillnad när jag provade, men det ska noteras att det var ingen mätning med några antal km inblandade-vi bara körde paralellt en hel dag och tankade efteråt-det kan skilja nån dl/mil, men det var inte l/mil i skillnad iaf.

Viktigast av allt:
Jag är rätt klent utrustad mellan benen och behöver kompensera för att boosta självförtoendet. Om Chris Burandt behöver en 800 för att komma upp måste nog jag också ha en för att vara lika frän som han.
 
D

Draken

Försäkringen kostar i stort sätt samma, baserat på skillnaden hos andra märken och andra modeller i Polaris sortiment (läs -10or och -11or)
Det där vill jag inte hålla med om.
När jag skulle köpa min -10 så hörde jag om försäkring på både 600 och 800 och det skiljde upp emot 75% till 800 nackdel.
Nu har man väl i och för sig gratis försäkring första året exkl trafik på -12 så på den kanske det inte skiljer så mycket,men efter första säsongen märker man skillnad.
 

thewayout

Välkänd medlem
14 sept 2004
394
0
16
man har betydligt roligare på en 800:a, men detta gäller bara i ett lössnöchassie, körglädjen är vad jag betalar för. på led är det helt omvänt, då är en 600:a roligare. en 600:an är säkert en bra instegsmodell, lättkörd osv, men inte fan är 800:an svårkörd, speciellt inte i pro chassiet, och det chassiet gör att du kan hantera ännu mera effekt, börja hitta på riktiga utmaningar, då menar jag RIKTIGA, där matthastigheten är extremt viktig, ska du surfa runt på en myr i pudret så kan du lika gärna ta en kort maskin.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Det där vill jag inte hålla med om.
När jag skulle köpa min -10 så hörde jag om försäkring på både 600 och 800 och det skiljde upp emot 75% till 800 nackdel.
Nu har man väl i och för sig gratis försäkring första året exkl trafik på -12 så på den kanske det inte skiljer så mycket,men efter första säsongen märker man skillnad.
Tja, det skilde 690:- för mig sist jag kollade-kan det ha att göra med att jag räknas som gubbe?
 

drdryyls

Välkänd medlem
28 dec 2005
1.112
51
48
Örnsköldsvik
OT: Angående försäkringskostnad på Polaris så har jag fått uppfattningen att då cfi 600 är typad på över 120hk så blir den "dyr". Försäkringskostnaden skiljer en hel del mellan iq 600cfi (125hk) och en xp mxz 600 sdi (117hk) (enligt de kompisar jag har hört vad de har för kostnad), samt att det skiljer knappt något i kostnad mellan iq 600 och iq 700 (125 vs. 140hk). Om jag stod och valde mellan rmk 600 och 800 så håller jag med Tobbe att det skiljer för lite i pris mellan dessa för att rent ekonomiskt välja 600:an. Men det är ju bara min personliga uppfattning och jag har inte provkört dessa, jag grundar det bara på inköpspris i förhållande till hk.
Ovanstående kostnadsjämförelser gäller för unga herrar i trettiårsåldern och det kan säkert skilja sig motför andras försäkringskostnader.
 
D

Draken

Jag betalar 625kr/mån helförsäkring påställd och 40kr/mån avställd,självrisk 3000kr.

Kostar en RMK 800 det så tar jag två. :eyebrows:

Ska leta fram mina kostnadsförslag när jag har mer tid...
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
40
Roknäs
Jag betalar 625kr/mån helförsäkring påställd och 40kr/mån avställd,självrisk 3000kr.

Kostar en RMK 800 det så tar jag två. :eyebrows:

Ska leta fram mina kostnadsförslag när jag har mer tid...
Kollade min på tjejen -87 (kunde inte kolla på mig då den redan är försäkrad på mig)

4.592 :- hel/hel på Dina. Visserligen 10 lök i självrisk.

Runt 900/månad alltså. Det blir alltså 1,5 rmk 800? :p
 

lynxenduro

Välkänd medlem
26 nov 2007
184
0
16
Från snowest: http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=267544

I went with the 600 PRO 155" ... This thing is a rocket-ship and is easier to throw around than the 800. Not to mention that it costs about $1100 less to own... For the EXACT same chassis... only the motor is different.

I know that many will say... "I have an 800 and I can put it wherever I want to"... I agree... the PRO chassis is just that good... but with the 600 you will be less tired at the end of the day and you WILL be able to maneuver it even better than the 8's.

Sometimes, especially when you are trying to step up your game... an 800 can slow that process. If you are already an expert rider, or absolutely have to have the the highest mark on the hilll, get the 800... But, after watching Dan Adams, Tyler Swarm and vids of Burandt on the 600... I'd have to say it is the rider more than the small difference in HP/torque.

Most people I've run into out on the mountain riding an 800 (now remember that most are not expert/advanced riders) would be better off, both for the pocket book and the "fun factor" on a 600... they bought the 800 for ego reasons IMO. If you really DO need the power... then this post really does not apply to you.
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Från snowest: http://www.snowestonline.com/forum/showthread.php?t=267544

they bought the 800 for ego reasons IMO. If you really DO need the power... then this post really does not apply to you.
Jamen, det är ju det jag säger-jag är inte bättre på en 800.
Men mitt ego/balls/whatever behöver det. ;)
Om försäkringskostnaden skiljer 200 eller 300:-/månaden tänker jag inte ens överväga den i mitt val av skotermodell. Inte när samma skoter kostar MINST 20000:-/år i värdeminskning-förutom driftskostnaden i form av bränsle, olja remmar osv.
Skoter är en ren lyxvara. Ja-självklart ska man inte skita i kostnaderna helt och hållet, men för mig som är född -72(!) är inte skillnaden större än att jag ger fan i saken.
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Är det någon som köpte denna skoter och kan dela med sig om hur den är att köra? :)
Nån som kanske gick från en 800 till 600?
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Är det ingen som har något att säga om denna maskin
Tycker man bara hört pisitiva saker om den, inget negativt?
Kommer jag ångra mig om jag går från en arctic cat xf 800 high country 12?
 

arctic_ante

Aktiv medlem
24 okt 2010
88
0
6
Kalix
Jag har en RMK 600 155" 12a, alltså en vanlig modell. Tycker det är en helt underbar maskin! Känns mycket smidigare än t.ex AC M800 som är den enda maskin jag har haft möjlighet att jämnföra med. Visst, M800an har mera vrid den har ju ändå ca 160hästar i sej, men RMK:n är faktiskt riktigt rapp för att vara en 600a blev riktigt förvånad! Det bästa vore ju om du hade möjlighet att provköra en? Och även en 800a kanske så du kan jämnföra?
 

jooohan

Välkänd medlem
14 dec 2010
307
0
16
Piteå
Jag har en RMK 600 155" 12a, alltså en vanlig modell. Tycker det är en helt underbar maskin! Känns mycket smidigare än t.ex AC M800 som är den enda maskin jag har haft möjlighet att jämnföra med. Visst, M800an har mera vrid den har ju ändå ca 160hästar i sej, men RMK:n är faktiskt riktigt rapp för att vara en 600a blev riktigt förvånad! Det bästa vore ju om du hade möjlighet att provköra en? Och även en 800a kanske så du kan jämnföra?
Jo jag har hört bra om polaris 600a motorer.
Kan tyvärr inte fara på provkörningen i älvsbyn på fredag pga jobb :(
Så det blir nog att välja en 600 eller 800 osett, vet dock inte vilken än och väljer jag 600an så vill jag inte bli besviken
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jo jag har hört bra om polaris 600a motorer.
Kan tyvärr inte fara på provkörningen i älvsbyn på fredag pga jobb :(
Så det blir nog att välja en 600 eller 800 osett, vet dock inte vilken än och väljer jag 600an så vill jag inte bli besviken
Frågan du måste ställa dig är om ditt ego behöver en 800?
Det finns en liten brasklapp till :
Hur/vart kommer du att köra?

600an ger inte riktigt lika mycket trackspeed i pudersnö, och den orkar inte i 150 cm lössnö på samma sätt som 800.
I vissa fören kan faktiskt 800an vara mer lättkörd, men om jag utgår från mig själv skulle jag tro att jag antagligen passat bättre på en 600 vid 20% av årets körning-och jag har faktiskt begränsat den till enbart kvalitetskörning. Med det menar jag att jag inte använt skotern till nånting annat än lössnökörning.

Om det verkar svamligt så beror det på att det är en svår fråga att besvara, men faktum kvarstår:
Om man inte har problem med sin manlighet så klarar 600an på den höjden vi kör i Sverige precis samma terräng som 800an.
Så är det bara.

Det som är klippt från Snowest här ovan sammanfattar saken bra!

Ja, självklart är 600an slöare.
Men den går bra nog för att göra sitt jobb, det är bara i bottenlös puder och djup sursnö man klarar sig bättre med 800an, annars är 600an mycket lättare att leva med!
 

HenkeEdge

Välkänd medlem
18 jan 2006
1.754
0
36
Sandviken
Krånglig diskussion detta men kan det inte vara så att det är enklare om man inte är lika bra förare att ha en 800? Att man kanske måste ha lite mer driv och hålla jämn hög gas med 600:an medans kanske 800:an är mer förlåtande om man nu släpper av lite och ger på igen sen?

800:an är ju grymt lätthanterlig iaf. 600:an har jag bara testkört på en tråkig uppkörd plätt på ett skoterevent så har ju inte testat den i dess rätta element.

En härlig video iaf då det ej är skit bakom styret på en 12:ans 600 Pro RMK:
[video=youtube;bfIYOxQyEoI]http://www.youtube.com/watch?v=bfIYOxQyEoI&hd=1[/video]
 
Last edited:

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Jag tror faktiskt att det är tvärtom-man har lättare att hantera en 600 än 800 om man inte är så rutinerad.
Som sagt, det har mera med hur stort behov egot har än något annat!
=)