Jag köpte nyss en polaris PRO rmk 800 163 2016 och undrade om det är värt att korta mattan och trimma den eller om man bara ska köpa en khaos till nästa säsongen
Vilken av challenger extreme mattorna kör du med? De finns en med sågtänder som är lite mjukare vs den med raka kammar i toppen som är hårdare. Den hårda vers lär va grym på hårt och rullebenägen utan dess like men frågan är hur dålig den är i pulversnö?Kan svara av egen erfarenhet här faktiskt.
Ägde tidigare en 163 -16 (med tretumsmattan och kedjehus) Skotern går otroligt bra i lössnö och klättrar vart du vill.
Körde den en dag back-to-back mot en polares 155 -17 med beltdrive och märkte i bra lössnö före knappt någon skillnad.
Båda skotrarna är otroliga maskiner och tar dig precis dit du vill, 800an från 2016 med variatorkit går riktigt fint och är stabil och driftsäker.
Men...
Pro RMK som modell har kanske inte den högsta "fun factorn" du kan hitta på marknaden idag.
Bytte sedermera till en 2020 khaos 155 (visserligen 850) och upplever en helt annan lekfullhet i snön.
Tittar man på individuella skillnader Pro vs. Khaos är det små skillnader men för maskinen i helhet gör det mer skillnad än man kan tro.
Klättrar i min mening likvärdigt men går mycket lättare att lyfta skidorna över bäckar/hinder och åka på rulle samt allmänt härja.
En ytterligare aspekt är att mattan gör stor skillnad för karaktären på maskinen, jag som mestadels åker i Mellansverige med på varierande snötäcke och ibland hårt men oftast löst fick en otrolig skillnad av att byta matta på Kaosen.
Jag gick från original series 6 (i nyskick) till en challenger extreme 64a och då vaknade skotern upp på riktigt. Går numer att åka ordentligt på rulle, klättra likt tidigare och köra stenhårt på leden då mattan känns som den går på räls på lite hårdare underlag.
Mycket mycket nöjd med det valet.
Nu köpte jag igår en 2021 Khaos istället (för garanti och skick) med en series 8 2.75" matta. Läst mycket om att nya Lynx shredder mattan ska vara väldigt lik en challenger extreme men med 3.5" delning så att den passar så jag funderar på att beställa en ny sån och uppgradera även den här. Jag testade mot en kamrats Matryx 155 khaos med 2.75" mattan och upplevde den som väldigt mjuk, den maskinen reser inte lika mycket på rullen som min khaos 2020 med challenger mattan gör.
Långt inlägg, men min rekommendation är att Pro 2016 gör sig bra som den är, även som 163 och med standard motor. För mer är det bättre att ta pengarna och gå rakt på en khaos istället.
Lycka till!
Skulle den bli som en khaos om jag sätter på khaos 155-146 skenor och ställer om dämparna då det är fox float 3 runtomKan svara av egen erfarenhet här faktiskt.
Ägde tidigare en 163 -16 (med tretumsmattan och kedjehus) Skotern går otroligt bra i lössnö och klättrar vart du vill.
Körde den en dag back-to-back mot en polares 155 -17 med beltdrive och märkte i bra lössnö före knappt någon skillnad.
Båda skotrarna är otroliga maskiner och tar dig precis dit du vill, 800an från 2016 med variatorkit går riktigt fint och är stabil och driftsäker.
Men...
Pro RMK som modell har kanske inte den högsta "fun factorn" du kan hitta på marknaden idag.
Bytte sedermera till en 2020 khaos 155 (visserligen 850) och upplever en helt annan lekfullhet i snön.
Tittar man på individuella skillnader Pro vs. Khaos är det små skillnader men för maskinen i helhet gör det mer skillnad än man kan tro.
Klättrar i min mening likvärdigt men går mycket lättare att lyfta skidorna över bäckar/hinder och åka på rulle samt allmänt härja.
En ytterligare aspekt är att mattan gör stor skillnad för karaktären på maskinen, jag som mestadels åker i Mellansverige med på varierande snötäcke och ibland hårt men oftast löst fick en otrolig skillnad av att byta matta på Kaosen.
Jag gick från original series 6 (i nyskick) till en challenger extreme 64a och då vaknade skotern upp på riktigt. Går numer att åka ordentligt på rulle, klättra likt tidigare och köra stenhårt på leden då mattan känns som den går på räls på lite hårdare underlag.
Mycket mycket nöjd med det valet.
Nu köpte jag igår en 2021 Khaos istället (för garanti och skick) med en series 8 2.75" matta. Läst mycket om att nya Lynx shredder mattan ska vara väldigt lik en challenger extreme men med 3.5" delning så att den passar så jag funderar på att beställa en ny sån och uppgradera även den här. Jag testade mot en kamrats Matryx 155 khaos med 2.75" mattan och upplevde den som väldigt mjuk, den maskinen reser inte lika mycket på rullen som min khaos 2020 med challenger mattan gör.
Långt inlägg, men min rekommendation är att Pro 2016 gör sig bra som den är, även som 163 och med standard motor. För mer är det bättre att ta pengarna och gå rakt på en khaos istället.
Lycka till!
Det sitter en 2.5 matta med belt driveBygger du en pro rmk 163 - 146 så behöver du inte khaos konvertera då skillnaden inte är värt besväret.
Men du behöver dreva upp om du har 3" mattan med kedjehus och vill göra 146", sätt då i en kugg större noslipdrivhjul så blir drevningen perfekt.
Ok då har du rätt drevning på den. Men drivhjulen behöver du byta ändå fast samma storlek. Annars håller inte mattorna om du går på 146".Det sitter en 2.5 matta med belt drive
Varför måste Drivhjulen bytasOk då har du rätt drevning på den. Men drivhjulen behöver du byta ändå fast samma storlek. Annars håller inte mattorna om du går på 146".
Mattan kuggar annars och för att den inte ska kugga så måste du spänna mattan så hårt att stavarna i mattan kommer att gå av, ca 100 mil kommer man om man kör utan no-slip.Varför måste Drivhjulen bytas
Blir det samma problem om jag gör den till 155Mattan kuggar annars och för att den inte ska kugga så måste du spänna mattan så hårt att stavarna i mattan kommer att gå av, ca 100 mil kommer man om man kör utan no-slip.
Meskör man så kan det funka... säkert därför polaris inte fixar detta problemet på alla maskiner.
155 funkar något bättre, men ska du korta så är det väll rätt tråkigt och bara köra på 155.Blir det samma problem om jag gör den till 155
Jo men tänkte om det skulle vara lättare men blir nog 146 big Bore155 funkar något bättre, men ska du korta så är det väll rätt tråkigt och bara köra på 155.