PRO rmk eller khaos

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Kan svara av egen erfarenhet här faktiskt.

Ägde tidigare en 163 -16 (med tretumsmattan och kedjehus) Skotern går otroligt bra i lössnö och klättrar vart du vill.
Körde den en dag back-to-back mot en polares 155 -17 med beltdrive och märkte i bra lössnö före knappt någon skillnad.
Båda skotrarna är otroliga maskiner och tar dig precis dit du vill, 800an från 2016 med variatorkit går riktigt fint och är stabil och driftsäker.

Men...
Pro RMK som modell har kanske inte den högsta "fun factorn" du kan hitta på marknaden idag.


Bytte sedermera till en 2020 khaos 155 (visserligen 850) och upplever en helt annan lekfullhet i snön.
Tittar man på individuella skillnader Pro vs. Khaos är det små skillnader men för maskinen i helhet gör det mer skillnad än man kan tro.
Klättrar i min mening likvärdigt men går mycket lättare att lyfta skidorna över bäckar/hinder och åka på rulle samt allmänt härja.
En ytterligare aspekt är att mattan gör stor skillnad för karaktären på maskinen, jag som mestadels åker i Mellansverige med på varierande snötäcke och ibland hårt men oftast löst fick en otrolig skillnad av att byta matta på Kaosen.

Jag gick från original series 6 (i nyskick) till en challenger extreme 64a och då vaknade skotern upp på riktigt. Går numer att åka ordentligt på rulle, klättra likt tidigare och köra stenhårt på leden då mattan känns som den går på räls på lite hårdare underlag.
Mycket mycket nöjd med det valet.


Nu köpte jag igår en 2021 Khaos istället (för garanti och skick) med en series 8 2.75" matta. Läst mycket om att nya Lynx shredder mattan ska vara väldigt lik en challenger extreme men med 3.5" delning så att den passar så jag funderar på att beställa en ny sån och uppgradera även den här. Jag testade mot en kamrats Matryx 155 khaos med 2.75" mattan och upplevde den som väldigt mjuk, den maskinen reser inte lika mycket på rullen som min khaos 2020 med challenger mattan gör.



Långt inlägg, men min rekommendation är att Pro 2016 gör sig bra som den är, även som 163 och med standard motor. För mer är det bättre att ta pengarna och gå rakt på en khaos istället.

Lycka till!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.628
797
113
Kramfors
Kan svara av egen erfarenhet här faktiskt.

Ägde tidigare en 163 -16 (med tretumsmattan och kedjehus) Skotern går otroligt bra i lössnö och klättrar vart du vill.
Körde den en dag back-to-back mot en polares 155 -17 med beltdrive och märkte i bra lössnö före knappt någon skillnad.
Båda skotrarna är otroliga maskiner och tar dig precis dit du vill, 800an från 2016 med variatorkit går riktigt fint och är stabil och driftsäker.

Men...
Pro RMK som modell har kanske inte den högsta "fun factorn" du kan hitta på marknaden idag.


Bytte sedermera till en 2020 khaos 155 (visserligen 850) och upplever en helt annan lekfullhet i snön.
Tittar man på individuella skillnader Pro vs. Khaos är det små skillnader men för maskinen i helhet gör det mer skillnad än man kan tro.
Klättrar i min mening likvärdigt men går mycket lättare att lyfta skidorna över bäckar/hinder och åka på rulle samt allmänt härja.
En ytterligare aspekt är att mattan gör stor skillnad för karaktären på maskinen, jag som mestadels åker i Mellansverige med på varierande snötäcke och ibland hårt men oftast löst fick en otrolig skillnad av att byta matta på Kaosen.

Jag gick från original series 6 (i nyskick) till en challenger extreme 64a och då vaknade skotern upp på riktigt. Går numer att åka ordentligt på rulle, klättra likt tidigare och köra stenhårt på leden då mattan känns som den går på räls på lite hårdare underlag.
Mycket mycket nöjd med det valet.


Nu köpte jag igår en 2021 Khaos istället (för garanti och skick) med en series 8 2.75" matta. Läst mycket om att nya Lynx shredder mattan ska vara väldigt lik en challenger extreme men med 3.5" delning så att den passar så jag funderar på att beställa en ny sån och uppgradera även den här. Jag testade mot en kamrats Matryx 155 khaos med 2.75" mattan och upplevde den som väldigt mjuk, den maskinen reser inte lika mycket på rullen som min khaos 2020 med challenger mattan gör.



Långt inlägg, men min rekommendation är att Pro 2016 gör sig bra som den är, även som 163 och med standard motor. För mer är det bättre att ta pengarna och gå rakt på en khaos istället.

Lycka till!
Vilken av challenger extreme mattorna kör du med? De finns en med sågtänder som är lite mjukare vs den med raka kammar i toppen som är hårdare. Den hårda vers lär va grym på hårt och rullebenägen utan dess like men frågan är hur dålig den är i pulversnö?
3025730258
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Det ser ut som att den utan sågtänder bara finns i 3" delning, däremot med sågtänder finns i 2,86 så jag antar det är den? Den har jag iallafall och den är svingrym på alla fören
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Man brukar komma tillbaka och inse att extreme mattan är den bästa. Det finns mattor som funkar bättre i specifika fören men som allround vinnare som även gör jobbet bra i alla lägen så är det extreme som är bäst.

Har bara provat de med sägtänder. Den släta finns bara vad jag vet i de längre delningarna 3".
 

Seved

Medlem
24 okt 2022
8
0
1
23
Arjeplog Norrbotten Sverige
Kan svara av egen erfarenhet här faktiskt.

Ägde tidigare en 163 -16 (med tretumsmattan och kedjehus) Skotern går otroligt bra i lössnö och klättrar vart du vill.
Körde den en dag back-to-back mot en polares 155 -17 med beltdrive och märkte i bra lössnö före knappt någon skillnad.
Båda skotrarna är otroliga maskiner och tar dig precis dit du vill, 800an från 2016 med variatorkit går riktigt fint och är stabil och driftsäker.

Men...
Pro RMK som modell har kanske inte den högsta "fun factorn" du kan hitta på marknaden idag.


Bytte sedermera till en 2020 khaos 155 (visserligen 850) och upplever en helt annan lekfullhet i snön.
Tittar man på individuella skillnader Pro vs. Khaos är det små skillnader men för maskinen i helhet gör det mer skillnad än man kan tro.
Klättrar i min mening likvärdigt men går mycket lättare att lyfta skidorna över bäckar/hinder och åka på rulle samt allmänt härja.
En ytterligare aspekt är att mattan gör stor skillnad för karaktären på maskinen, jag som mestadels åker i Mellansverige med på varierande snötäcke och ibland hårt men oftast löst fick en otrolig skillnad av att byta matta på Kaosen.

Jag gick från original series 6 (i nyskick) till en challenger extreme 64a och då vaknade skotern upp på riktigt. Går numer att åka ordentligt på rulle, klättra likt tidigare och köra stenhårt på leden då mattan känns som den går på räls på lite hårdare underlag.
Mycket mycket nöjd med det valet.


Nu köpte jag igår en 2021 Khaos istället (för garanti och skick) med en series 8 2.75" matta. Läst mycket om att nya Lynx shredder mattan ska vara väldigt lik en challenger extreme men med 3.5" delning så att den passar så jag funderar på att beställa en ny sån och uppgradera även den här. Jag testade mot en kamrats Matryx 155 khaos med 2.75" mattan och upplevde den som väldigt mjuk, den maskinen reser inte lika mycket på rullen som min khaos 2020 med challenger mattan gör.



Långt inlägg, men min rekommendation är att Pro 2016 gör sig bra som den är, även som 163 och med standard motor. För mer är det bättre att ta pengarna och gå rakt på en khaos istället.

Lycka till!
Skulle den bli som en khaos om jag sätter på khaos 155-146 skenor och ställer om dämparna då det är fox float 3 runtom
Och om man sätter turbo kit eller big bore
 

Trigger

Välkänd medlem
6 feb 2013
185
15
18
Piteå
Så vitt jag vet är det endast skenor, balata och centerdämpare som skiljer en Pro från en Khaos
om man jämför dom två från samma årgång så att bara byta skenor tar dig väl halvvägs.
Börjar man jämföra mattalternativ/drevning osv mellan en 16s Pro och Khaos som kom 20? så
kanske skillnaden blir lite större men den biten har jag sämre koll på
 
Reactions: Seved

E.Gson

Medlem
25 nov 2014
27
5
3
Dalarna
Som ni redan läst ut så är det sågtandsmodellen jag bytt till.
riktigt nöjd med den!

jag tror spontant att en khaos uppgraderad 800 med rätt kittade variatorer räcker gott och väl för att få en ordentligt lekfull skoter.
Jag har tyvärr inte hunnit prova en riktig 146 khaos än men med tanke på hur långt man faktiskt tar sig med en polaris så tror jag det är mer eller mindre det ultimata i Sverige.
Lite för snål för att köpa en 150’ plus skoter än men nästa maskin blir definitivt en 146”.

någon av er som hört något om att byta ut polaris 2.75 series 8 till den nya Lynx mattan som kom med shredder? Jag tänker för att få en lite hårdare och mer resbenägen matta.

allt gott!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Bygger du en pro rmk 163 - 146 så behöver du inte khaos konvertera då skillnaden inte är värt besväret.
Men du behöver dreva upp om du har 3" mattan med kedjehus och vill göra 146", sätt då i en kugg större noslipdrivhjul så blir drevningen perfekt.
 

Seved

Medlem
24 okt 2022
8
0
1
23
Arjeplog Norrbotten Sverige
Bygger du en pro rmk 163 - 146 så behöver du inte khaos konvertera då skillnaden inte är värt besväret.
Men du behöver dreva upp om du har 3" mattan med kedjehus och vill göra 146", sätt då i en kugg större noslipdrivhjul så blir drevningen perfekt.
Det sitter en 2.5 matta med belt drive
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.083
886
113
Stora Blåsjön
Varför måste Drivhjulen bytas
Mattan kuggar annars och för att den inte ska kugga så måste du spänna mattan så hårt att stavarna i mattan kommer att gå av, ca 100 mil kommer man om man kör utan no-slip.
Meskör man så kan det funka... säkert därför polaris inte fixar detta problemet på alla maskiner.
 
Reactions: Seved

Seved

Medlem
24 okt 2022
8
0
1
23
Arjeplog Norrbotten Sverige
Mattan kuggar annars och för att den inte ska kugga så måste du spänna mattan så hårt att stavarna i mattan kommer att gå av, ca 100 mil kommer man om man kör utan no-slip.
Meskör man så kan det funka... säkert därför polaris inte fixar detta problemet på alla maskiner.
Blir det samma problem om jag gör den till 155
 

Pitabroed

Välkänd medlem
7 nov 2005
3.254
77
48
Övik
Lägg pengarna på bränsle än på bigbore är då mitt tips, det är då fan inte effekten som sätter stopp för dit man ska ta sig :)
 
Reactions: Seved