Hej! har en polaris som vägrar gå bra, se denna film. https://www.youtube.com/watch?v=bBbR0I9aLV0&feature=youtu.be
(skotern misständer så hårt så pipan hoppar ur slutburken hela tiden, därför jag gav han en liten spark haha :bigsmile: )
Den får spänningsfall, om jag mäter på kontakten till baklampan så ligger den runt 11,5V på tomgång och när jag gasar och den börjar bete sig såhär så sjunker det ner till 8-9V som värst.
Det jag har gjort och testat är följande:
bytt tändstift
bytt insugsgummin
Vänt på plastflärparna på reedventilerna så dom vart tightare
rengjort förgasare och blåst igenom munstycken
provtryckt nålventilerna = hade tryck så verkar inte flöda.
köpt ny tempsensor och bytt.
byggt en 5v spänningsskälla och provat TPS-givare. verkar funka bra, den börjar på 0.69V tomgång och går upp till 4,16V full gas utan några konstigheter utan spänningen ökar linjärt med ökad gas
krängt av rem och snurrat primär med långa mejslar ner i loppen = kolvar är i synk, båda slår i ÖD ND samtidigt sen ett frivarv sen går båda ner - upp igen.
Ryckt lös svart/vit kabel ner till statorn så dödare, ETC och lampor etc ska gå ur funktion om det är nåt av det som jävlas, går fortfarande lika illa.
Testat bytt CDI-box, tändspole och voltregulator med en kompis Switchback 800 -04 utan något bättre resultat.
ryckt ur kontakter till lampor värmare etc utan resultat.
mätt upp stator vid kontaktstyckena därnere och fick dessa värden.
Står att det får vara +- 20% resistans på elschemat.
ENLIGT ELSCHEMA
Yellow - Brown = 0,15 ohm UPPMÄTT = 1 ohm (vet ej om multimeter min kan visa lägre än 1 ohm)
Green - Black red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
Green - Ground = Öppet UPPMÄTT = öppet, fick inget värde
Green - Red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
White - White red = 185 ohm UPPMÄTT = 195 ohm
Så min fråga är, kan stator eller svänghjul fortfarande vara boven ?
Har fått tips om att stator kan ligga i fel läge eller kan den gått sönder "Halvt"?
om det finns någon varvtalsbegränsare därinne som ställer till det, eller magneterna på svänghjulet har släppt/gått sönder ?
och hur får man loss dessa grejer isåfall ? :evil: har lossat på bultarna men kåpan är ju inkilad utan dess like. måste man lossa på motorkuddarna och tippa upp motorn för att få bort den så man får plats och jobba ?
Tacksam för svar! börjar klia bort håret på skallen snart tror jag haha :bigsmile:
/Jonas
(skotern misständer så hårt så pipan hoppar ur slutburken hela tiden, därför jag gav han en liten spark haha :bigsmile: )
Den får spänningsfall, om jag mäter på kontakten till baklampan så ligger den runt 11,5V på tomgång och när jag gasar och den börjar bete sig såhär så sjunker det ner till 8-9V som värst.
Det jag har gjort och testat är följande:
bytt tändstift
bytt insugsgummin
Vänt på plastflärparna på reedventilerna så dom vart tightare
rengjort förgasare och blåst igenom munstycken
provtryckt nålventilerna = hade tryck så verkar inte flöda.
köpt ny tempsensor och bytt.
byggt en 5v spänningsskälla och provat TPS-givare. verkar funka bra, den börjar på 0.69V tomgång och går upp till 4,16V full gas utan några konstigheter utan spänningen ökar linjärt med ökad gas
krängt av rem och snurrat primär med långa mejslar ner i loppen = kolvar är i synk, båda slår i ÖD ND samtidigt sen ett frivarv sen går båda ner - upp igen.
Ryckt lös svart/vit kabel ner till statorn så dödare, ETC och lampor etc ska gå ur funktion om det är nåt av det som jävlas, går fortfarande lika illa.
Testat bytt CDI-box, tändspole och voltregulator med en kompis Switchback 800 -04 utan något bättre resultat.
ryckt ur kontakter till lampor värmare etc utan resultat.
mätt upp stator vid kontaktstyckena därnere och fick dessa värden.
Står att det får vara +- 20% resistans på elschemat.
ENLIGT ELSCHEMA
Yellow - Brown = 0,15 ohm UPPMÄTT = 1 ohm (vet ej om multimeter min kan visa lägre än 1 ohm)
Green - Black red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
Green - Ground = Öppet UPPMÄTT = öppet, fick inget värde
Green - Red = 15 ohm UPPMÄTT = 16 ohm
White - White red = 185 ohm UPPMÄTT = 195 ohm
Så min fråga är, kan stator eller svänghjul fortfarande vara boven ?
Har fått tips om att stator kan ligga i fel läge eller kan den gått sönder "Halvt"?
om det finns någon varvtalsbegränsare därinne som ställer till det, eller magneterna på svänghjulet har släppt/gått sönder ?
och hur får man loss dessa grejer isåfall ? :evil: har lossat på bultarna men kåpan är ju inkilad utan dess like. måste man lossa på motorkuddarna och tippa upp motorn för att få bort den så man får plats och jobba ?
Tacksam för svar! börjar klia bort håret på skallen snart tror jag haha :bigsmile:
/Jonas