Pro X 440 - Fett till vevaxellager?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjena,

Vad är det för typ av fett man ska smörja lagret på vevaxeln vid variatorn med?
Är det bara att tjonga i vanligt fett?
Vore ju bekvämt om man kunde gå runt skotern med samma fettspruta :beer:

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Perfekt, tackar så mycket! :)

Då ska maskinen få sig en rejäl omgång med fett imorgon, samt lite allmän översyn så den är redo för vinterns bravader!

Blir till att plocka fram vaselinburken och en hel hög vilja då! :bootyshake:

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Blåste i grafitfett i mitt sånt, hade inegt annat liggandes.

Om det ska vara någon annan typ av fett så lär det ju fungera med grafit ett tag iaf :D

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Hm, då gick meningarna isär ser jag... :evil:

Har ju ingen manual/instruktionsbok till den heller..

Äsch, jag klämmer i lite vanligt universalfett, lär ju vara bättre än ingenting iaf :D

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Nu går meningarna definitivt isär.

Då jag byter i mina lager köper jag det bästa LAGERfett som finns hos min handlare. Med tanke på att vevaxeln är bland dom dyraste och känsligaste detaljer som går uppbringa till en skoter, så är dom 400:- fettuben kostar ingenting.

Universalfett = halvbra till lager, halvbra till allt. Eller rättare sagt halvdåligt?

Jag säger inte att andra gör fel, men så tänker jag iaf.

Last edited:

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Blåste i grafitfett i mitt sånt, hade inegt annat liggandes.

Om det ska vara någon annan typ av fett så lär det ju fungera med grafit ett tag iaf :D
Ska ALDRIG användas till snabbrullande lager, endast till vissa långtsamtgående samt vissa bussningstyper !!:mad:
Isoflex :) mycket bra men svindyrt.

Mvh/
Bola........

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
tills lagrena skär och du står med en värdelösmotor JA isf så funkar det ett tag.

själv hadde jag köpt på specialfett som jag har för mig du kan köpa av handlarn.
själv är jag inte så pedantisk men smörning till motorn är ju helt klart det viktigaste i servicesynpunkt enligt mig.

Pyrro

Välkänd medlem
12 sept 2005
2.807
1
36
Sundsvall
Motorn är ju värdelös ändå. Väntar bara på att den ska skära eller något så man har en anledning att byta.

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
Motorn är ju värdelös ändå. Väntar bara på att den ska skära eller något så man har en anledning att byta.
hadde det inte varit bättre att lägga nån ynka hundring på speciallfett så kanske den hadde funkat längre?