Pro x 440 med iq 600 rr 09 motor??? Blöddrar och går dåligt.. tips??

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
Hej, har en polaris pro x 440 01 med en 600 rr snurra i från 09..

dock så blöddrar skotern och har väldigt låg tomgång och går dåligt på låg / mellan fart? iaf då man nyper full gas från stillastående..
vad jag kan se så sitter det avgassystem från pro x:en i, kan det vara bekymmret med att skotern går piss? med tanke på att det kanske blir fel motstånd?

vart på motorn kan man se att det verkligen är en iq motor? företaget jag köpte den från påstog att det var en sådan motor i...

Ursäkta för eventuellt dumma frågor men är inte helt haj på detta då det gäller motor etc...

Tack på förhand!
 

xoredge

Välkänd medlem
14 feb 2009
498
5
18
Umeå
nu är ju det där en CFI motor men dom ser nästan likadan ut. iaf jag hade en RR som gick dåligt pga att en av luft slangarna som satt på förgasarna hade släppt från luftburken då hade den liknande symtom

Pipan är jag inte hundra på men du bör byta den till en 600cc pipa
 

söderström123

Välkänd medlem
9 mar 2011
482
1
16
nu är ju det där en CFI motor men dom ser nästan likadan ut. iaf jag hade en RR som gick dåligt pga att en av luft slangarna som satt på förgasarna hade släppt från luftburken då hade den liknande symtom

Pipan är jag inte hundra på men du bör byta den till en 600cc pipa
ser de nu när du säger de men toppen är likadan i alla fall, de var den jag kollade på först
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
köpte skotern från företag så fick den lev hem, dock så är min motor röd! ser ut som en vanlig liberty 600 ves motor.. termostaten är inte placerad på sidan av blocket så på den där bilden utan är placerad mitt mellan stiftena på utkanten.
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Luftburk/podfilter? Bestyckning, hur ser stiften ut? Har choken hängt sig? Är dina reedläppar hela? Hål i insugsgummit? Kompression?
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Sen skulle jag också vilja tillägga att det är skitsamma hur motorn ser ut, det som är intressant är följande: var sitter infästningen för vakuumslangen till bränslepumpen, sluttar reed-husen så att sidan bildar en "tårtbit" i formen eller är den rak? (du vill att den ska slutta så att reedsen pekar lite uppåt, då har du en HO, annars en äldre VES) även de gjutna nummren på cylindrarna är intressanta så att du vet att det är HO-cylindrar.

Pipan ska inte heller vara ett problem egentligen, det går att köra en 600 på 440-pipan om man inte drar långa fullgas-repor. Men bäst är att byta till en 600-pipa. Edge-pipor funkar. Har ett par stycken liggande om du är i behov. En annan möjlighet är att kapa stingern och öka diametern.
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
exakt likadan ser min ut! ves portarna och rubbet, pratade nyss med dom 2 tidigare ägarna och dom påstod att det var en iq 600 motor men nu från en tidigare modell och inte 09, låter dock väldigt knepigt...
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
Sen skulle jag också vilja tillägga att det är skitsamma hur motorn ser ut, det som är intressant är följande: var sitter infästningen för vakuumslangen till bränslepumpen, sluttar reed-husen så att sidan bildar en "tårtbit" i formen eller är den rak? (du vill att den ska slutta så att reedsen pekar lite uppåt, då har du en HO, annars en äldre VES) även de gjutna nummren på cylindrarna är intressanta så att du vet att det är HO-cylindrar.

Pipan ska inte heller vara ett problem egentligen, det går att köra en 600 på 440-pipan om man inte drar långa fullgas-repor. Men bäst är att byta till en 600-pipa. Edge-pipor funkar. Har ett par stycken liggande om du är i behov. En annan möjlighet är att kapa stingern och öka diametern.

bra att veta! ska kolla upp VES imorgon då det är lite ljusare ute
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Byggde en bild åt dig:
http://www.lolbox.se/ho.jpg

Nu ska jag inte säga att det är en dålig grej att ha en 600 VES. Det är skitbra motorer, men risken är att du betalat för en äldre motor än du trott.
Sen finns det ju riktiga monster byggda på dessa block också såsom pro5:s motorer som det kördes mycket med i 440-chassin 05-07 mod-klass. Man ser fortfarande en del av alla 600-mods dyka upp. Så det är möjligt att den suttit i en IQR 440 och att förra ägaren inte riktigt visste vad det var. Att öppna den och kika på portningen kan ge en del svar :) Även att leta signaturer på block och cylindrar.

För övrigt så är det mitt 440-block till vänster med nedsvarvade 600-cylindrar så om någon tycker något ser märkligt ut så är det inte en pinal orginal på den :)
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
tack för respons, fick tag i killen som byggde ihop skotern och fått svar på många frågor kring den, sen ska jag få papper på allt hem till mig, hittade dock största boven på bekymret idag... gick jätte bra sen började den gå på 1 cylinder.. visade sig att tändhatten var trasig på insidan så att delar av den fastnade på stiftet (jätte glapp tändning med andra ord) ... hann tyvärr inte köra hem skotern dom restrerande 100 metrarna, slutade med att den skar ihop dock får jag ut nya delar från företaget jag köpte skotern utav.
så blir garaget ikväll och se vad som behöver bytas ut...

kunde snurra på variatorn då motorn hade stått 3 min så förhoppningsvis är det inte helt åt skogen...
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
nepp exakt...vore ju knepigt, ska till garaget strax och kolla, återkommer efter det. hoppas på att hitta anledningen relativt lätt så man inte åker på samma skit igen..
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Prox/edge 00/01 , kan vara en mod-motor, man vet aldrig innan man skruvat sönder den. Men det låter som att du fått riktigt dålig info av säljaren. Trökigt och framförallt kan man anta att den har rejält med drifttimmar.
 

xtream_Xc

Medlem
5 nov 2007
34
0
1
35
Dorotea
jo, pratade med både företaget och tidigare ägaren och båda två håller vid att det är en iq motor vilket jag inte kan förstå varför dom påstår det.. Företaget står du för all reperation utav motorn, enligt tidigare ägare var den portat också, vilket jag skulle få papper hemskickat på..
förhoppningsvis kan man köra den utan oroligheter då den blivit renoverad med nytt nickasil / kolvar... ska se om dom byter vev också.. antar att den kan ha fått sig en smäll med..
 

Tom Engman

Välkänd medlem
12 apr 2007
163
0
16
Umeå
Ganska uppkäftigt att sitta och prata mot artikelnummer som definitivt inte stämmer. Jag rekommenderar att numret på insidan av stator-huset kollas upp när den ändå rivs! Kan sätta pengar på att blocket inte heller kommer från en IQ. Ett sätt att kolla det är ju att kika på var vakumslangen går in i blocket, tror jag nämnde det tidigare. Sitter det i vinkeln just till höger om högra insuget så är det ett HO-block, annars inte.

Som sagt är det troligen en mod-motor av något slag så papper på portning kan vara intressant.