pro xr 800 vs fusion 600

Söderholm

Medlem
19 sept 2010
6
0
1
Överhörnäs
Tjena!
har kört ski-doo tidigare men sugen på att switcha....
är sugen på fusion 600 eller pro xr 800...
finns de nån som ha lite erfarenhet kring dom två?
skulle va av intresse at höra vad man får av respektive skoter!

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Pro xr 800 helt klart, dem har bra dämpare och körställning.
vanligt att motorkuddarna går av på dem

Skotertoken

Välkänd medlem
12 jan 2007
2.180
0
36
Arvidsjaur
Om du tänker på fusion dragon600 så skulle jag nog faktiskt välja den, bra dämpare och en skottsäker motor. Har även ett ganska trevligt chassie, är ju trotts allt basen för iq chassiet. Enda är väl dom suspekta skidorna och plasterna, ser ju lite annolunda ut. Jag gillar dom dock. Plasten går att byta till rmk eller iqr om man vill, kräver dock lite pyssel innan den sitter där.

keeeka

Välkänd medlem
26 jul 2010
172
0
16
Gävle/Ockelbo
Jag slog till på en Polaris Fusion 600 för någon månad sen. Kikade även på Pro x/Pro xr men jag tycker först och främst att Fusionen är bra mycket snyggare. Önskar jag kunde bidragit med mer info men allt jag kan säga är att jag är helnöjd och bara längtar till snön. Och som token skriver så är Dragon versionen av den nog en jävligt fin skoter. Har hört bra om dem.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Tjaba,

Jag har ägt en Pro X 440 -03 (Lika chassie osv som XR800an) och i dagsläget så har jag en Fusion 600.
Skillnaderna är rätt stora, då Pro X'n var mer utav en bus och lekskoter.
Rejält hård i fjädringen och ganska begränsat användningsområde då det är i princip omöjligt att skjutsa på den, inget förvaringsfack osv.

Att det är en brutalt rolig skoter att leka runt med råder det dock inga som helst tvivel om.

Fusion 600an ser jag som mer allsidig. Motorn är grym, fjädringen är riktigt bra och chassiet ger fin feedback vid snabb ledkörning. Jag är även impad över hur den tar sig fram i snön.
Jag vet ärligt talat inte vilken skoter jag skulle rekommendera, jag har varit sugen på ett Pro X chassie igen, men kommer behålla min Fusion då jag tycker det är en förbannat bra och rolig skoter.

Hör av dig om du har några funderingar kring nåt.

Söderholm

Medlem
19 sept 2010
6
0
1
Överhörnäs
Tack för tipsen!
(Kryckan) Märker man nån större skillnad på chassie/körställning osv? Tar sig fusion bättre fram i lössnön än pro xr:n?

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Du märker rätt stor skillnad på körställningen.
Pro X'n är mer forcerat framflyttad och obekväm, medans Fusion är mer neutralt centrerad i körställningen.
Rider select på Fusion är en genial uppfinning som jag verkligen älskar, bak med styret när man fin åker, och sen fram allt som går när det ska lekas.

Lössnöegenskaperna ska jag inte svara på då den Pro X jag hade var en 440, och således lite väl toppig i sin effekt för lössnöåkning.. Men båda maskinerna tar sig fram riktigt bra i snön, mest positivt överraskad av lössnöegenskaperna är jag hos Fusion.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Pro xr'erna går hyffsat i snön, men bör väl byta till 44mm (32mm original)
Rätt mordern körställning med högre styrhöjjare, dämparna är väldigt bra, tål mkt gupp o stryk, inget som slår igenom i första taget.

Skulle sattsat på Pro XRen, lite mer att gasa med, mer stå upp &lekskoter, ser dessutom väldigt bra ut