Pro XR 800

putte90

Medlem
8 dec 2009
10
0
1
Har köpt mig en Pro xr 800 -04 som har gått 340 mil och är i fint skick och går fint.
Men nu har jag hört lite och läst runt lite om att veven brukar spöka lite på dessa motorer.
Och om jag förstått rätt så ska man kunna åtgärda detta genom att byta till ett bredare lager och lämna in för svetsning och balansering på samma gång.

Och då undrar jag om det är nåt annat man ska göra när man ändå håller på och om det är värt det? Tänkte eftersom den går ju fint och har inga problem med den. Och är man säker att problemet försvinner? :hmmmm:
Och om ni tycker att jag ska göra det kan ni ju tipsa om nåt bra ställe att lämna in veven på :smile1:
 

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
jag tycker själv att du ska köra på för på en del rasar det en del håller det. kostar ju säkert nån slant att fixa bredare lager oxå? Min pro xr har rullat 900 mil och jag hade isär min ifjol då jag trimmade den och bytte kolvar och kollade då även veven och den var helt intakt och rak. och jag vet att det inte har varit gjort nått åt min innan heller, fast jag har ju alltid varit noggrann med att köra med fräscha bussningar i variatorn kan ju va såna saker som spelar lite roll oxå vad vet jag. En jävulskt bra måste ha grej på dem är en slp tourque arm och push arm det är extra motorstöd man sätter på, för dem brukar slita sönder motorkudden på variator sidan väldigt vanligt men det kanske du redan har monterat på din? Sedan brukar juster ratttarna på walker evans dämparna ha en tendens att bara vilja trilla av åtgärd på det är att loctita insex skruven som håller dem. för dem är fan inte billiga :) sedan finns tonvis med bra info angående variator bestyckning och inställningar i övrigt att få fram på nätet speciellt bra sida är www.hardcoresledders.com
 

putte90

Medlem
8 dec 2009
10
0
1
Jo helst skulle jag bara vilja köra på men samtidigt vill jag ju inte att det rasar heller :p Tycker inte det borde vara så dyrt om man river motorn själv men jag kanske har fel också :S Det med motorkuddarna har jag också läst om så det ska ja ta och kolla upp om dom är bytta annars ska jag göra det direkt!
 

proxmogge

Aktiv medlem
24 jun 2009
81
0
6
strömsund
ja visst förekommer det men det rasar ju inte på exakt varenda maskin som tillverkades. Vet själv inte riktigt om det måste bearbetas om lite i blocket med smörjkanalen pågrund av det bredare lagret men det finns det säkert andra som kan svara på. ja och köp åtminstonde en tourque arm och sätt dit i förebyggande syfte väl värt pengarna. sedan ska ju avgasventilerna vara bytt till rostfria men det borde ju redan vara gjort på maskinen vid det här laget tyck jag.