Problem att få i backväxel Yamaha Nytro RTX -08

Chillchill

Medlem
27 okt 2010
8
0
1
Östersund
Hej,

Efter montering av non-slip hjul och tillhörande rivningsarbete i växelhuset så har jag fått problem med att få i backväxeln på min Nytro. Backväxeln är väl egentligen bara de nedre dreven i växelhuset, där det sitter två drev "på varandra" med en bult med fjäder som man drar fast med?
Jag fick problem efter montering men efter liknanade montering på min brors RX1 så fick han inga problem, Jag tycker dock att hans drev fjädrade mer än vad mina gjorde innan vi spännde ihop dom med bulten med fjäder runt.
Jag tänkte riva växelhuset igen på onsdag och tänkte höra om någon känner igen problemet? Det är trögt att få i backen och det är som att det har låst sig, ibland kan man bara gasa lite så att mattan rör sig en liten bit och då får man i backen.

Kan det vara någon liten fjäder som sitter fel mellan dreven? Kan jag ha dragit åt bulten som håller dreven för hårt? Eller har ni någon aning om ytterligare fel?

Tacksam för svar! :wondering:

Mvh Christoffer

Hjulboggie rules

Välkänd medlem
21 sept 2004
3.987
25
38
Luleå
Det brukar sitta två drev, och den lilla fjädern håller isär dreven, där den ena har som uppgift att kunna "klicka i" mot huvuddrevet. Det sitter klackar som begränsar drevens möjligheter att vrida sig, och om de inte kan röra sig så uppkommer precis den effekt du beskriver.

Ta ned sprängskisserna från tex http://www.ronniesmailorder.com/fiche_select2.asp?category=snowmobiles&make=YAMAHA&year=2009&fveh=51773

Montera sedan ihop det enligt skiss, med allt i rätt ordning och se till så att inte fjädrarna klämts eller att någonting sitter felmonterat, tex dreven mot varandra.

Eliminator

Välkänd medlem
6 feb 2006
1.120
0
36
Sundsvall
Har du rätt typ och mängd av olja i kedjehuset?
Om du tittar på stickan så står det std|rev, dvs fyll inte på för mycket olja.

Chillchill

Medlem
27 okt 2010
8
0
1
Östersund
Tack för tipset, skall ta och montera isär det och kolla fjädern, det är den jag ser som huvudmisstänkt i detta problem. Kanske till och med går och köper en ny utifall den skadats eller till och med försvunnit på något sätt vid monteringen.

Oljemängden bör vara rätt då jag köpte en färdig flaska hos Yamaha center som innehöll precis rätt mängd. Så där ska det nog inte vara några tokigheter hoppas jag :)

Mvh Christoffer

Lindhaga

Välkänd medlem
19 okt 2009
1.358
1
16
För mycket olja kan oxå göra att det blir svårt att få i växlen.

Edit: Oj såg att en hade skrivit det redan=)

Bye Camping

Medlem
14 jan 2011
6
0
1
Bye
Låter som fjädern. Jag satte ihop min Viper utan den lilla fjädern då den flög å helskotta när jag skulle ihop med grejorna. Det funkar men den tjurar lite när man ska i med backen