Problem efter att ha blandat oljor.

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Hej!

Skotern min är en Yamaha Cs 340 Long

Jag har fram till idag kört med statoil 2t-way halv syntet, blandat i tanken. 2 % i 20 liters dunkar. 400 ml alltså.

Idag bestämde jag mig för att istället köpa deras helsyntetiska 2t-way revolution.

Jag hade 6 liter kvar i tanken med den halv syntetiska blandningen då jag fyllde på med 16 liter av den nya oljan och blandningen. 400 ml i 20 liters dunken igen.

Körde sedan i 1 timme med en känsla av ännu bättre smörjning än tidigare.
Det hela förändrades efter 1 och en halv timme då den slutade ge full kraft på fullt gaspådrag samt ett konstigt motorljud. (Svagare och mindre "bas")



 

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA
hmmmm har mycket svårt att tro att oljeblandningen skulle vara boven....är nog bara en tillfällighet att det hände just då. jag har då aldrigt märkt nån skillnad när jag blandat olika oljor(och det har jag gjort...man tager vad man haver) Sen får du gärna förklara hur man får en känsla av ett det smörjer bättre...en känsla av att den går bättre kan man få om man glömt olja(ett litet tag)
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
hmmmm har mycket svårt att tro att oljeblandningen skulle vara boven....är nog bara en tillfällighet att det hände just då. jag har då aldrigt märkt nån skillnad när jag blandat olika oljor(och det har jag gjort...man tager vad man haver) Sen får du gärna förklara hur man får en känsla av ett det smörjer bättre...en känsla av att den går bättre kan man få om man glömt olja(ett litet tag)

(Tack för snabbt svar.)

Nej, kanske är det inte de. I så fall tycker jag att det verkar väldigt konstigt att den hela säsongen hittills gått bra, ända till idag då jag bytt och blandat oljan..
Min tanke var att de två olika oljorna separerar sig ifrån varandra och på så vis inte ger så bra smörjning.
Men om blandningen inte är boven, vad kan då vara problemet när det händer bara så här?

Kan för hög motortemperatur bidra till ett konstigt ljud samt sämre respons och kraft?

Med känslan av bättre smörjning menar jag att den gick renare den första timmen, inga mistlurar som jag mer eller mindre kan höra annars.
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Borde vara så att två olika oljor smörjer dubbelt så bra:blink1:

Nej, skämt åsido, har du gammalt eller dåligt bränsle (den slutade ge full kraft på fullt gaspådrag samt ett konstigt motorljud) så kan du få samma syndrom (typ isproppsliknande).

Ett grundtips är att start varje säsong men nytt bränsle och filter, försämringen av bränslet märks mest när det som nu är kallt då man kör, i vårvädret fungerar det för det mesta
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Bränslet är 10 timmar gammalt :)
Kört ett 20 tal gånger tidigare denna säsong.. :)
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Bränslet är 10 timmar gammalt :)
Kört ett 20 tal gånger tidigare denna säsong.. :)
När plockade du isär och rengjorde förgasaren(na) sist, kommer ihåg att det kunde göra underverk på de 340:s man hade på 80 talet

Eller kan choken ligga på?
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Förgasaren har jag faktiskt inte varit på, dock var den förra ägaren på den för drygt 2 år sedan..
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Får kika på det imorgon då ljuset är närvarande.

Du tror alltså inte heller att det har någon betydelse att blanda hel och halv-syntets oljor.

Och inte heller att det kan bero på varmgång som jag mer eller mindre gissade på?..
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Får kika på det imorgon då ljuset är närvarande.

Du tror alltså inte heller att det har någon betydelse att blanda hel och halv-syntets oljor.

Och inte heller att det kan bero på varmgång som jag mer eller mindre gissade på?..
Knappast med en sådan gammal trotjänare som 340 men det går ju att kontrollera kompet för säkerhets skull.

Långsökt men ljuddämparen kan ju "ramla" ihop också invändigt och bli tilltäppt eller att motorn inte får fullt luftflöde in
 

t42_

Aktiv medlem
14 jan 2008
88
0
6
Kiruna
Nej det är kanske inte så.. Men konstigt är det eftersom att det hela hände precis efter att jag bytt. Så ganska klart är det väll att koppla det till oljan i första hand :)

Hur menar du "Ramla ihop också invändigt" ?
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Hur menar du "Ramla ihop också invändigt" ?
Typ att innandömet innanför värmeisoleringen börjat brytas ned, antingen av urbränning/rost eller ålder och att det så att säga "kexar" sig

Edit: Under besök på kontoret (porslinsstol) slog det mig, jag bytte till 2-T alkylat på en båtmotor för ett antal år sedan, före var kompet helt ok men efter ca 8-10 h började den ge mindre och mindre effekt.
Ny kompkontroll visade då att det sjunkit från tidigare acceptabla 9,1/9 till 8,3/6,5 dvs för lågt och oacceptabel skillnad så det vart bara att köpa utbyteskolvar och ringar.
Förklaringen då var att alkylatet och den olja de har i den löst upp de gamla inbrända "bra ha" avlagringarna.

Summerat, som BoostIII säger, kolla kompressionen och posta lärdomen
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
860
113
Kramfors
2% är på tok för lite olja i tanken. Minst 3% måste den ha!! Kör man oljebalandat via org oljesmörg så får den ca 4% på fullt gärn!! Så 2% duger bara till halv gas´åka igentligen.

Oljeblandningförhållandet ska man beräkna genom kolvhastigheten som motorn har på full gas. Eller enklare riktlinjer finns många cc vs varvtal rekko att följa.

Ex på crossar mc 125cc v 5% bland med bra helcyntet.

250cc 3-4% för hyffsad hållbarhet.

500cc ca 2 % duger

Fortsätt åka den delcyntetiska oljan för den är bevisat hutlöst bra för långlivad motor.


Jag måste åka minst 4% i min tc 1000 för den varvar 9000v+ på sina 333cc cyllar, Igentligen 5% men jag kan inte ta rökutvecklingen som blir då så jag offrar medvetet motorn en aning.



Din motor har garanterat varmnypit nu ,, så den kommer säkert gå väck helt snart. Håll koll på kompet och ta lös cylindrarna och kolla läget om dom skiljer sig mycket. Blir billigast så!!