Problem med 3'9'an!

Sunken94

Ny medlem
11 okt 2009
2
0
1
Orsa
Hej! Jo, nu är det så att jag har lite problem med min Lynx 3900. I vintras när jag var ute och skulle provköra han efter jag servat den så var det någonting i den som skar. Skulle åka upp för en backe då det blev en tvärnit och det kom något vinande/rasslande ljud ifrån växellådan och han drev inte mattan. Någon som har en aning om vad det här kan vara? Jag har öppnat växellådan och kollat i, ingenting som verkar vara på tok där. Kan det vara axeln som går emellan variatorn och växellådan som något lager skurit i? Tack på förhand! MvH David.

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det kan det säkert vara. Jag hade en 39:a en gång som rensade splinesen på variatoraxeln. Kolla det!

dedda29

Välkänd medlem
4 jan 2011
132
0
6
arvidsjaur
om de är nåt som har gått sönder, är de lika bra att du säljer den i delar å köper en nyare ist, de är mer värt...

E

eMe181

om de är nåt som har gått sönder, är de lika bra att du säljer den i delar å köper en nyare ist, de är mer värt...
Inte för att vara dum men, ifall någon skulle ha problem med sin skoter som är äldre? Så ska man väl inte sälja den? Man kan ju försöka lösa problemet själv. Så jävulskt onödigt att sitta och skita ner andra personer med, köp en ny, ah. den ser ut som ett lik. och då har du inte ens en nyare än en -99:a.
Inte för att vara dum eller liknande, men du verkar vara en som får allt du pekar på. Ah, vafan den saken är trasig vi säljer den och köper en ny-.-

AnimaL

Välkänd medlem
18 apr 2005
1.020
2
16
49
Umeå - Yttersjö
skippa alla onödiga kommentarer! han vill ju ha hjälp och bidra till det istället.

Är den fortfarande stum? går motorn runt? går mattan att snurra om du pallar upp den bak?

kolla hela drivlinan från drivaxeln - kedjehus - sekundäraxeln - vevaxeln. Problemet måste ju nästan ligga där någonstans?

En annan teori som kan va värt att kolla upp är ju om den helt enkelt har värmenypt?

Då blir den ju stum i nån minut för att sen starta som inget hänt..

Om det nu är så att du inte hittar nåt fel på drivlinan så kolla stiften och om något av dom ser grått/vitt ut så har den säkert gått varm med en värmenyp som följd!