problem med backen(phazer fx 2006)

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
tjena! när jag har startat skotern.och tryck på knappen , lyser R lampan och pipljudet startar.
MEN, den går inte bakåt, men den KAN skutta fram litegrann, men ochså kan den dö när jag gasar, smälla ur förgasarn.
inga felkoder syns (förutom 81, pga borttagna handtagsvarmare) vad kan felet vara?? :s
sen efter jag tryck på knappen, och backen läggs i. går det inte trycka tebaks til Drive. utan jag måste stänga av skotern och starta den om igen för att få den i drive??

[video]m.youtube.com/index?desktop_uri=%2F&gl=US#/watch?v=_JIQT3SZ_Bg[/video]

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Detta fenomen är tydligen standard på venture modellerna och är fjädern som är för slapp vid växlingen. Var lätt ordnat sa dom då jag lämnade in min på lagning.

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Hade samma problem på min RTX -08, hade sån otur så jag fick lämna in den då det var fel på styrdatorn.. Prova att dra skotern lite bakåt eller att skaka runt den lite, kan gå då!

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
hmm Jeppeman, vet du om detta e nåt man kan ordna själv?? (har lite mek kunnskaper, då man är bilmekaniker..?) Tullus, provade skaka den som en tok innan ja drog på jobb imorse, men ingen skillnad, ska prova dra den bakåt, värt att prova. :p är d styrdatorn får de lika gärna vara tror ja:p även fast de e jäkligt irriterande

Jeppeman

Medlem
23 feb 2010
38
0
1
Härnösand
Går säkert att ordna själv, det är ju någon elmotor som styr backen och enl han på yamaha så sätter dom in en extra bricka för att spänna upp fjädern lite extra så det verkar ju inte så avancerat.
Satt och kikade i servicemanualen men hittade ingen bra sprängskiss på växelmotorn.

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
aaha !;p hmm..
jo ja har kollat lite i manualen jag med nu ..men svårt att se nått som hällst på mobilen :s får väl ner med allt å kolla nästa väcka då.

men ochså efter jag lagt i backen, går de inte trycka tebax heller?? måste starta om skotern för att den ska gå tebax i Drive ?

Chris

Moderator
15 apr 2010
5.213
3
38
Nol
Går inte backen i ordentligt så hamnar den i ett "failmode" så då måste du starta om för att den skall gå till drive igen.

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
aaaha! ok! p behöver de inte va en ECUfel iallafall x)

får ta å kolla om man hittar fram fjädern i växelmotorn då, å prova strama den, å se om de funkar då ;)

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
provade dra skotern bakåt nu ochså. provade tillochmed att dra bakåt och skaka skotern samtidligt(tjejen stog på och skaka skotern, imedans jag drog den bakåt)
inget hände .. =/ satsar på denna fjädern du snacka om Jeppeman.. så får vi se hur de går efter de e gjort.. =/

Zebban

Aktiv medlem
28 mar 2009
76
0
6
Trondheim
sedär ! haha någon hittade ju nått på sökfunktionen :D hittade inget jag;p
ser ut till att ja får prova spänna fjädern.. läste ett annat ställe att de kunde va för hög tomgång, (min låg på 2600).. provade justera tps så den stog på 18(som va minimum efter de jag hitta i manualen) stog på 20tidligare. men ingen skillnad då heller så.. får väl ner med växelmotorn på måndag eller så och se om man hittar denna fjäder..:) får ta bilder när ja e igång då de värkar som jag inte e den ännda som har/haft detta problem. och jag inte hittar några bilder på hur detta e gjort nånstans x) hehe
Tack för länken Jeppeman!

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Prova med fjädern, annars blir det väll till att lämna in den.. Hade turen att köpa den av en auktoriserad handlare så jag fick det fixat gratis då det hände nästan direkt efter jag köpt den, har för mig att datorn som det är fel på inte är den billigaste, tyvärr..