Tja!
Köpte inför den här säsongen en MXZ 583 -98a.
Körde den kanske 2km så började att bara tvärstanna.
De visade sig då att de va vatten lr glykolvatten i 2takts oljan och därför hade en kolvskrurit.
Bytte då kolvar och syratvättade cyllarna. Tömde alla olja och fyllde nytt och provstartade och den gick bra. Oljepumpen misstänkte jag kunnat gå sönder så blandade 2% i tanken också.
Efter inte ens en tank så började skoter bli svårstartad när den va varm men när den startat så gick den helt perfekt.
Men nu när ja va ute på en tur så tvärdog skotern ute på en sjö (ca 5-8mil efter förra kolvbytet). Den va inte stum eller så, men när den kallnat så fanns ingen kompression.
Så nu undrar jag, kan allt ha ett samband?
Kan den tappat kompression mer och mer och därför blivit svårstartad och tillslut värmenypt?
Kan jag pressat den för hårt innan den va helt inkörd?
Vad har ni för teori?
Köpte inför den här säsongen en MXZ 583 -98a.
Körde den kanske 2km så började att bara tvärstanna.
De visade sig då att de va vatten lr glykolvatten i 2takts oljan och därför hade en kolvskrurit.
Bytte då kolvar och syratvättade cyllarna. Tömde alla olja och fyllde nytt och provstartade och den gick bra. Oljepumpen misstänkte jag kunnat gå sönder så blandade 2% i tanken också.
Efter inte ens en tank så började skoter bli svårstartad när den va varm men när den startat så gick den helt perfekt.
Men nu när ja va ute på en tur så tvärdog skotern ute på en sjö (ca 5-8mil efter förra kolvbytet). Den va inte stum eller så, men när den kallnat så fanns ingen kompression.
Så nu undrar jag, kan allt ha ett samband?
Kan den tappat kompression mer och mer och därför blivit svårstartad och tillslut värmenypt?
Kan jag pressat den för hårt innan den va helt inkörd?
Vad har ni för teori?