Problem med förgasarbestyckning YZF 400-99

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Har fått problem med att crossn som är en Yamaha YZF 400-99 inte går nå bra. Då jag köpte den så gick den inte riktigt som den skulle så jag fick ställa in kammarna efter handboken. Efter de så gick den bättre, men innan jag ställde om kammarna så va stiftet vitt och efter så brände den fortfarande stiftet vitt. Bestyckade upp den på huvudmunstycket från 175 till 188 nu och den blev lite bättre, men går fortfarande dåligt. Har rengjort hela förgasaren enligt handboken så den är ren. Den har gått i Övik och sedan i höga kusten. DÅ den kom från Övik så började den gå dåligt och nu då jag köpte den så går den fortfarande dåligt. Toppen är nyrenoverad och kolven är bytt.

Stiftet ser lite grått ut, annars mest vitt. Den reagerar fortfarande dåligt på hela registret. Nålen är i standard läge, lågfartsmunstycket är 45 som är standard med och de enda som jag bytt är huvudmunstycket från 175(standard) till 188 utan någon direkt skillnad. Har skruvat på skruven som sitter i som ett rör under förgasaren och den skall stå på 1 3/8 ute och den är nu 2½ ute och går fortfarande lika dåligt. den orkar inte upp på bakhjulet nått heller bara för den håller på att dö redan från början. Om den står på tomgång och man vrider på gasen lite små fort så låter de först som att den ska dö innan den går upp lite i varv. Är dålig gasrespons som bara den. Den låter: BÖÖÖÖ och sen går den upp i varv ganska slött. pumpar man med gasaen så är den slö med. Spela inte så stor roll vilket varvtal jag har den på och går ner till tomgång och vrider på fullt så är den ruggit slö och vill dö från början med.

Sitter ett "Denso" stift i nu som ska sitta där och motsvarigheten till de stiftet är cr8e. Ska jag testa att stoppa dit ett cr9e stift eller hur skall jag betee mig om detta.

Tack på förhand
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
Läs beskrivningarna som står med.

[video=youtube;q_0xBM6wd1s]http://www.youtube.com/watch?v=q_0xBM6wd1s[/video]

[video=youtube;q-pTcLkUVEg]http://www.youtube.com/watch?v=q-pTcLkUVEg[/video]
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.820
854
113
Kramfors
Accpumpen funkar inte. Om du har tur är det bara tjärvning i yttre mekanik så du kan smörja upp det. Men det kan vara skit i accmunstycket och det är inte roligt att få lös! Förgasaren måste då delas i 3 delar för att komma in till munstycket. Accpumpen ska ha en kraftig stråle vid gasning. man kan även trimma accpumpen genom att montera oringar mellan pumparm och pumpmekanik.
 

Magnusson91

Välkänd medlem
8 jan 2011
916
4
18
Norrköping
okej, då vet man lite om de iaf :) Postar in från som inlägg jag gjort på enduromx.se som jag lagt in där så får ni läsa de med.

okej, tack så mkt för tipset :) VI mätte upp ventilspelet och på avgas sidan där de ska ligga mellan 0.25-0.30 var de 0.25 på båda ventilerna. PÅ insugssidan ska de vara mellan 0.15-0.20 och på en fick man knappt in 0.15 och dom andra två gick de inte in 0.05 ens så nu är dom omchimsade till rätt ventilspel och kammarna står ännu en gång rätt, samt att de sitter ett nytt NGK CR8E stift som jag fick rekomenderat av en som har "Din Hoj" verkstad i sollefteå som jag var och fixade chimsen hos. FÖrgasaren är återställd till orginal och i morgon blir de provstart så de har tydligen varit "förhoppningsvis" Ventilspelet som spökat hela tiden, men de återstår att se i morgon då de är dags för fösta provstart. Förhoppningsvis så blir de MKT bättre :)

Har varit ute på första provturen idag efter vi chimsa om vetilerna. Det blev ruggig skillnad på bottendraget, men efter ett tag så märkte vi att dom två hålen som var svetsade hade gått upp igen och släppte ut avgaserna väldigt mkt. Den går, men fortfarande halv dåligt. Den vill, men får fortfarande ingen ork. Kan de bero på att de är hål i ljuddämparen eftersom de är hel tomt på ull? FInns de någon ljuddämpare till bra pris man kan få tag i som passar till min YZF 400? De sitter en "Viperdämpare" där nu som jag har hål i och slängt åt skogen nu. Kan de fortfarande ACCPUMPEN som ska få sig en genomgång? Är osäker på hur man skall plocka lös membranet i pumpen så kom gärna med tips på hur man ska göra då de står lite luddigt i boken.