problem med f7a

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
var ute och körde nu en sväng. den gick bra från början. Sen så började den gå tyngre och kändes svag. sen dog den. Drog igång den igen och körde vidare en bit å samma sak igen. kom till slut hem igen. Inga lampor blinkar, tomgången är normal, kanske lite låg ibland, när man startar den så är den trött och segar sej upp till tomgång. varvar inte fullt, knackar ganska högt. Den har jämt knackat, kanske är avgåsportarna eller spridarna, ja vet inte men de ljudet har blivigt högre nu.

vad tror ni? skroten nästa?

B

Biosteel

låter som dina kolvringar är dåliga. gjort komptest och bytt stifft än?

B

Biosteel

men försök göra det så fort som möjligt för jag känner igen symptomet du beskrev från min F7 och då va de dåliga ringar. när byttes kolvar och de senast ? hur långt ha den gått ?

B

Biosteel

ha den gått 650 hårda mil utan kolvbyte så kan det vara dags. det är svårt att säga. beror på hur maskinen har blivit omskött :)

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
ja vem vet :) har ju inte ägt den hela den liv :) har kört den 50 mil drygt.....gått klockrent tills nu.

hur gick de för dej då? vad bytte du och så? vad hade du för färg på stiften?

B

Biosteel

oj jag som läste fel. trodde du hade uteslutit avgasportarna men skruva upp dom och kolla så att dom går att dra fram och tillbaka felfritt utan större friktion och sen kolla även så att servo motorn till avp öppnar. bara at palla upp och gasa ur.

B

Biosteel

då är dte troligen dom som är felet. kika upp det ikv om du har tid.

B

Biosteel

det är portar som sitter på cylindrarna med varsin vajjer in (går inte att missa) dom håller kvar avgaserna ett tag innan portarna öppnas för att bygga upp ett tryck så att motorn kan få högre effekt än en motor utan avgasportar. men du ska skruva upp dom och rengöra dom och allmänt kika igenom dom så dom inte kärvar. och sen blir det till att titta servomotorn.

Scorpio_Racing

Välkänd medlem
29 jan 2006
772
0
16
40
Östersund
jojo ja vet hur dom ser ut m.m...men hur funkar dom? är det inte en motor som öppnar dom vid 7200 rpm? då borde skotern ju gå bra upp till 7200 även om dom har fastnat ju..eller?

B

Biosteel

dom ska öppna vid 7200 det är riktigt. men trycket byggs ju upp hela tiden och tillslut så kommer det ut mindre och mindre avgaser ju högre trycker blir så den borde inte gå bra upp till 7200 bara i början när dom inte funkar isf. men dte är ett hett tips att rengöra dom osv :)

B

Biosteel

nej det gör det inte. ursäkta om jag e dålig på att förklara haha men har tusen olika saker som jag gör =)