Problem med handtagsvärmare !!

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Hej. Har lite problem med mina handtagsvärmare.

Jag köpte en Arctic Cat F6 -06 i sommras med deffekta handtagsvärmare.
Jag for till ÅF och berätta om felet och fick nya på garantin.

Bild på felet. Kabalarna har släppt från bladen:

Jag har bytt till en Biltema styre så jag var tvungen att förlänga hantagsvärmarna.
Jag ringde en kompis som är elektriker då jag inte har grejer eller kunskap av att löda.
Vi bestämmde att vi skulle låta dom gammla sitta kvar och bara klippa av en bit och ta bort lite kable på dom nya så dom inte skulle bli för långa, och då var det bara att löda färg mot färg. Vi använde ju krympslang så klart.

Nu när ja har provkört skotern så blir dom inte nog varma så dom värmer inte genom gummihandtagen. Jag har på MAX effekt och det känns precis om man är utan handskar. Dom värmer på ganska bra om jag kör utan gummihandtag.

Vet nån vad som kan vara fel ??? :hmmmm2:

Det är ett aluminium styre jag har satt på. Kan det ha nånting med saken att göra ?
Har hört att dom leder bort för mycket värme.

jpn

Välkänd medlem
3 nov 2005
230
0
16
37
Byyn
Så där är det på min M6a också med orginalstyret.... känns bara att dom värmer på MAX om man är utan handskar, helt värdelöst....

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
Aluminiumstyret leder bort all värme! Sätt nånting under. En 0.5mm plåtbit att linda runt styret hade vart fint. Sen handtagsvärmaren på det, eller en massa lager eltejp

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
Yamaha hade samma fel på sina orginalstyren på nån av RX modellerna (mins ej vilken) men vi fick byta ut vartenda styre. Och de va pga. det va gjort av aluminium och det ledde bort all värme, såfort vi monterade andra styren (järn) så funkar det kanon.

och btw. på min F7a bränner man sig om man petar igång handvärmarna.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Okej. Men hur f*n ska ja få bort värmarna från styret utan att förstöra dom ?
Vilken tejp är bäst att sätta under värmarna ? el tejp,silver tejp ja vilken ?

Nestander

Välkänd medlem
17 jan 2007
1.364
0
16
Värm lite försiktigt med värmepistol så att limmet under värmarna smälter, sen är de bara att dra loss dom.

Forsman

Välkänd medlem
9 nov 2007
422
1
16
Skellefteå
För mig var det bara att ta en liten skruvmejsel och peta upp kanterna, därefter sakta ta loss dem med fingrarna.

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Nu har jag ytterligare ett problem. Jag har tejpat med el-tejp under värmaren på högra sidan å den är klar. Men nu när ja har börjat på vänstra sidan så fäster varken el-tejpen eller silvertejp på styret så när ja ska på me handtaget så glider allt me å knölar ihop värmarn.
Jag har torkat av styret med bensin ifall att de var för att de var fett eller nå klister kvar men de funka inte.
Den yttredelen på styret är lettrad.

Så, hur ska ja få ihop skiten ??

Jag har använt en rulle me el-tejp och får de inte att funka, har gjort EXAKT samma sak på andra sidan men de funkar inte.

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
Hej.

Har lite problem med mina handtagsvärmare.
Jag har bytt till en Biltema styre så jag var tvungen att förlänga hantagsvärmarna.
Nu när ja har provkört skotern så blir dom inte nog varma så dom värmer inte genom gummihandtagen.
Jag har på MAX effekt och det känns precis om man är utan handskar. Dom värmer på ganska bra om jag kör utan gummihandtag.

Vet nån vad som kan vara fel ???

Det är ett aluminium styre jag har satt på.
Kan det ha nånting med saken att göra ?
Har hört att dom leder bort för mycket värme.
Nu har jag ytterligare ett problem.
Jag har tejpat med el-tejp under värmaren på högra sidan å den är klar. Men nu när ja har börjat på vänstra sidan så fäster varken el-tejpen eller silvertejp på styret så när ja ska på me handtaget så glider allt me å knölar ihop värmarn.
Jag har torkat av styret med bensin ifall att de var för att de var fett eller nå klister kvar men de funka inte.
Den yttredelen på styret är lettrad.

Så, hur ska ja få ihop skiten ??
Hej !

Problemet är att styret är tillverkat av ALUMINIUM.

1. Börja med att fylla styret med byggskumm !
Du får ett styre som håller bättre för påfrestningar samt inte alls lika lätt leder bort värme ifrån värmarna.

2. Använd inte eltejp under själva handtagsvärmarna !
En vacker dag när du använder styret som mest :evil: så säger det PLOPP och i nästa sekund sitter du och kramar ett träd ! :mad: *Aj aj aj aj*
Detta då klistret ger upp då det blir varmt/gammalt.

3. Torka styret med något som är helt FETT fritt
tex : Aceton , Thinner , Brake Cleaner...
( EJ vanlig bensin , Lack Nafta )
Använd sedan en tunn krympslang som passar styrets diameter...
Värm/krymp dit den...
Klistra sedan dit värmeelementet runt styret...
Montera handtags gummina.
( Använd gärna lite tryckluft för att så att säga blåsa upp handtagsgummit en aning så glider det lätt på plats )
KLART !

.

Last edited:

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå
Yamaha hade samma fel på sina orginalstyren på nån av RX modellerna (mins ej vilken) men vi fick byta ut vartenda styre. Och de va pga. det va gjort av aluminium och det ledde bort all värme, såfort vi monterade andra styren (järn) så funkar det kanon.

och btw. på min F7a bränner man sig om man petar igång handvärmarna.
Yamahas problem var 06 och berodde på hooksen. Dom var i aluminium och ej gummiklädda. Snodde all värme. Kom ett nytt styre 07 där det även var gummihantag över hooksen.

Jag skulle ha provat ett sånt istället då det endast landar på 600:- om dom nu inte har ändrat prissättningen sen 07...

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
2stroke:

Okej. Tack för tipset. Ska fara å köpa krympslang och nå medel å tvätta med direkt ja slutat skolan imorn.

Nån som vet om jag kan använda nån sorts lim när ja ska ha på värme elementen ?

För när jag har tagit bort dom så har allt klister försvunnit.

Last edited: