problem med hastighetsmätaren

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
hej jag märkte att hastighetsmären på min polaris pro x inte fungerade så kollade om drivaxeln/nålen gått av och det hade den. då hade de väl bara varit att byta den om det inte varit för att den gamla satt fast där inne. så jag är tacksam för tips på hur jag ska göra för att få ut den eller för att få hastighetsmätarn att funka över huvud taget :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag råkade ut för samma sak, brytpinnen hade gått av och jag fick inte ut biten som satt kvar.
På min drivaxel satt dock "fyrkanten" i en liten adapter som följde med när jag köpte en ny brytpinne.

Så ut med adaptern och knacka in den nya med lite locktite.

Men vad jag fick lära mig var att den vanligaste orsaken till att brytpinnen gick av var dåliga lager i drivaxeln.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag råkade ut för samma sak, brytpinnen hade gått av och jag fick inte ut biten som satt kvar.
På min drivaxel satt dock "fyrkanten" i en liten adapter som följde med när jag köpte en ny brytpinne.

Så ut med adaptern och knacka in den nya med lite locktite.

Men vad jag fick lära mig var att den vanligaste orsaken till att brytpinnen gick av var dåliga lager i drivaxeln.

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
följde inte med någon adapter med dendrivaxel jag köpte men menar du alltså att det går att knacka in den gamla drivaxeln längre in så man får plats med den nya? :)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag är inte 100 på hur det ser ut på din, men på min skoter så sitter det en hylsa/adapter inknackad längst ut på drivaxeln som brytpinnen sen sitter i..
Den drog jag ur och sen knackade jag i en ny hylsa/adapter..
Kolla på http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp och välj sno i första menyn så får du fram sprängskisser på hur dt ser ut på din.

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Jag är inte 100 på hur det ser ut på din, men på min skoter så sitter det en hylsa/adapter inknackad längst ut på drivaxeln som brytpinnen sen sitter i..
Den drog jag ur och sen knackade jag i en ny hylsa/adapter..
Kolla på http://parts.polarisind.com/Browse/Browse.asp och välj sno i första menyn så får du fram sprängskisser på hur dt ser ut på din.

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
okej :) tror jag fattar nu. så får man ut den gamla hylssan så följer brytpinnen med och då e de bara att köra in en ny sådan hyllsa och brytpinne om jag har tolkat sprängskissen rätt:)

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Så var det på min ialla fall..
Sen limmade jag den nya hylsan med lite locktite så att den skulle sitta fast ordentligt i drivaxeln, men brytpinnen ligger löst så jag hoppas att det är lättare att byta den om det händer fler gånger.

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
okej men hur fick du ut hyllsan den sitter ju stenhårt också e den rund. men de ska bara vara att dra rätt ut eller? :confused:

honda600e

Välkänd medlem
17 aug 2010
744
6
18
Märsta
Den satt fast, snällt sagt.
Så jag borrade upp den lite och gängade hålet, sen drog jag i en bult.
Då fick jag något att få grepp om, men jag hade fördelen av att jag hade drivaxeln lös och kunde hålla på i garaget, hade den suttit kvar i skotern så hade jag nog gett upp.

Men jag är ny på skotrar så det finns säkert andra här som har suveräna tips på hur man får bort den lättast.

prox´n

Medlem
29 apr 2011
38
0
1
skorped
okej blir väl att ta lös drivaxeln da om man vill få mätarn att funka:eek:hwell:vet du vars man kan köpa en sån där hyllsa/adapter följde som sagt inte med någon när jag köte brytpinnen??